Accenture Innovation Awards Concept van de week – Perfotec: verlengt de tht van groente en fruit

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Doodzonde is het. Geschat wordt dat 30 tot 50 procent van de wereldwijde groente- en fruitoogst de consument niet bereikt. Éen slechte verpakking is een van de oorzaken van voedselverspilling. De winnaar van de Groene Tulp 2012, , biedt een systeem om bederf tegen te gaan via de ‘beschermende atmosfeer’ en gaatjes in de verpakking.

Verse groenten en vruchten zijn springlevend – ze hebben zuurstof nodig. verlengt de houdbaarheid met verpakkingstechnologie die de ademsnelheid van de producten meet. De tht wordt zo aanzienlijk opgerekt. Groente en fruit blijven zo langer voedzaam en langer op smaak. Retailers hoeven minder weg te gooien en kunnen bovendien producten langer aantrekkelijk presenteren.

Ademhaling en doorlaatbaarheid precies afstemmen
Het is op zich niet nieuw, verpakkingen perforeren om bederf van de inhoud tegen te gaan. Maar vaak zijn de gaatjes te groot, te klein of niet constant zodat de atmosfeer vaak verkeerd is en het voedsel eerder bederft. Perfotec komt met een respiratiemeter die de ademhaling van groente en fruit meet en met een laser die voor constante en exacte perforaties zorgt. De meter stelt de ademhalingssnelheid vast en op basis daarvan beschiet de laser de verpakking met de juiste gatgrootte.

Aanleiding voor Perfotec
“Het idee voor Perfotec is van 1999, toen was ik directeur bij een groenteverwerkingsbedrijf”, vertelt oprichter Bas Groeneweg. “Verschil in houdbaarheid was een terugkerend probleem. Variabele laserperforatie en soms zelfs het totale gebrek daaraan leidden ertoe dat ik ging experimenteren met een laser op een verpakkingsmachine. In 2004 ben ik met Perfotec begonnen en volgde optimalisatie van het systeem. Zo hebben we een camera achter de laserkop toegevoegd om elk gaatje te inspecteren. Een paar jaar later hebben we de respiratiemeter ontwikkeld.”

Aardbeien over de weg naar Moskou
Fruit en groente gaan met Perfotec drie tot zeven dagen langer mee. Afval bij retailers wordt zo aanzienlijk teruggedrongen. Bovendien neemt de verkoop toe. Bas: “Perfotec klinkt door in de hele keten. Heel recent is de samenwerking met een onderzoeksinstituut in Zuid-Spanje, dat gaat demo’s verzorgen voor zachtfruitverpakkers. En een verpakker die nu aardbeien per vliegtuig in Moskou afzet is zeer enthousiast: met Perfotec kan dat voortaan over de weg, wat veel goedkoper en milieubewuster is.”

Zestig systemen wereldwijd
Perfotec heeft de vleugels uitgeslagen. Inmiddels zijn zestig Perfotec-systemen in werking – onder andere in Kenia, Roemenië, Hongarije, Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Venezuela en de VS. Bas: “Ze gaan naar verwerkers en verpakkers over de hele wereld. Het procedé is steeds hetzelfde. De oogst wordt doorgemeten en op het moment van verpakken worden de juiste perforaties in de folie aangebracht.” In Nederland levert Perfotec bijvoorbeeld aan de gemengdesaladeverpakker van McDonalds en aan de partij die Lidl van verpakte groente en fruit voorziet.

Verdienmodel
80% van de verpakkingen komt in aanmerking voor Perfotec – vooral voor gesneden salades, gesneden groente, spruitjes, druiven en nectarines is het favoriet. Bas: “Naast de verwerkers en verpakkers richten we ons op folieleveranciers. Zij kunnen onze meettechniek bij hun klanten plaatsen en zo de juiste folie leveren. In feite verkopen zij de meter dan voor ons. De verpakkers en verwerkers betalen voor de respiratiemeter en de laser. Daarnaast geldt een licentievergoeding – een klein bedrag per meter verpakkingsfolie.”

Tot standaard verheffen
Bas: “Perfotec als standaard in de hele keten, van folieleverancier tot buurtsuper – dat is het doel. We zijn op de goede weg, we hebben tevreden klanten. En we zien veel supermarkten die actief willen nagaan hoe de houdbaarheidsverlenging effect heeft op de verkoop. We krijgen meer en meer enthousiaste mensen om ons heen – een zeer belangrijke voorwaarde om uiteindelijk de standaard te worden.”

Positieve invloed Groene Tulp
De Groene Tulp winnen heeft een positieve invloed op de versnelde uitrol van hun systemen, denkt Bas. “De prijs vergroot de zichtbaarheid van ons bedrijf en het versterkt onze autoriteit. De verwachting is daarom een groeiversnelling. Een eerste concreet resultaat: een zeer positief gesprek met een grote retailer om Perfotec-systemen te plaatsen bij toeleveranciers.”


Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt. De staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je op de site alle 1400 ingeschreven concepten terug.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie