Door filmmakers en -liefhebbers samen te brengen ontstaat een platform vol ideeën en kansen. Presenteer je je idee op CineCrowd, dan bepaalt het publiek of je film doorgang vindt. Investeer je, dan krijg je altijd een beloning – gratis tickets, een bezoek aan de set, een rol in de film, of een producerrol. Filmregisseur Eddy Terstall en documentairemaakster Heddy Honigmann hebben inmiddels projecten laten financieren via CineCrowd.
Concept ontbrak in Nederland
Filmproducent Roel van de Weijer richtte CineCrowd vorig jaar maart op. “Ik had hetzelfde probleem als waar CineCrowd nu een oplossing voor biedt. In het buitenland bestonden al crowdfundingplatforms voor nieuwe filmprojecten.” Roel baseerde CineCrowd op Kickstarter: ’s werelds grootste fundingplatform voor creatieve projecten. Een soortgelijk Nederlands concept, maar dan specifiek, is Voordekunst.nl dat ook deelnam aan de Innovation Awards van 2011.
Campagne voeren
Roel: "Wij helpen filmmakers de perfecte teaser te maken om hun idee onder de aandacht te brengen. Het ontbreekt ze vaak aan een commerciële instelling, dus wij begeleiden de campagne, hun presentatie en de tekst bij de teaser op CineCrowd.” Altijd wordt een streefbedrag opgesteld dat binnen een bepaalde tijd moet worden gehaald. Zo niet, dan wordt het teruggestort op de rekening van de investeerders. “Een campagne duurt maximaal negentig dagen, we raden zestig aan. Dat creëert urgentie bij het publiek en de filmmaker.” Sinds de start zijn negentien films gefinancierd via CineCrowd. Slechts één film viel af.
Aantrekkelijke beloningen
“De gedoneerde bedragen variëren van vijf- tot tienduizend euro. Veel hangt af van de beloning die een filmmaker wil geven. Ook over de rewards denken we mee. Als investeerder geef je niet snel meer dan vijfhonderd euro, maar een aantrekkelijke incentive kan je op andere gedachten brengen.” Zo kende het eerste project op CineCrowd, Morgen is alles beter, een bijzondere beloning toe aan een investering van vijfduizend euro. Wie dit bedrag wilde investeren, mocht het hele project meelopen. Uiteindelijk investeerde een vader het bedrag als cadeau voor zijn dochter.
Fiscaal voordeel
Giften aan CineCrowd zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting bij particulieren en van de vennootschapsbelasting bij bedrijven. Roel: “Dit komt doordat wij een ANBI zijn, een Algemeen Nut Beogende Instelling. Soms blijft het in het ongewisse waarom investeerders een bijdrage leveren. Zo zagen we een donatie langskomen van tienduizend euro waarbij geen tegenprestatie gevraagd werd.”
Onderdeel van iets groters
De redenen om te investeren lopen uiteen. Sommigen kennen de filmmaker, anderen hebben iets met het idee. Een film over ALS, of het project Queer Amsterdam, het zijn projecten die mensen sneller in beweging brengen dan een neutraal onderwerp in een romantische komedie. Roel: “Het idee moet urgentie uitstralen. Je moet iets specifieks hebben, iets unieks waarom juist jouw film gerealiseerd moet worden.” Veel donateurs komen vaker terug bij CineCrowd. “Een reden die voor velen geldt is dat je onderdeel bent van iets groters. Het gevoel dat de film dankzij jou is gemaakt en dat je je naam op de aftiteling ziet staan.”
Verdienmodel
Tien procent van de investeringen gaat naar CineCrowd. Roel: “We gaan CineCrowd verder uitbreiden naar het buitenland en we starten een nieuw platform met ROI: Moviestarter. Momenteel zijn we bezig om – los van CineCrowd – een platform op te richten dat particulieren de mogelijkheid geeft hun investering terug te verdienen. Als de film een succes wordt dan krijgen ze rendement op hun investering.”
Binnenkort start een bioscoopreclame over CineCrowd in alle filmhuizen, deze is pro bono gemaakt maar heel professioneel, op 35 mm, geschoten. Jean Mineur Mediavision – de grootste bioscoopreclame-exploitant – heeft een minuut gratis beschikbaar gesteld. Roel: “Dat is het leuke, iedereen draagt deze culturele vorm van ondernemen een warm hart toe.”
Eind deze maand gaan we van start met de zesde editie van de Accenture Innovation Awards. Via de AIA 2012-website kunnen innovatieve concepten zich inschrijven om kans te maken op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Alvast meer weten? {encode="innovation-awards@accenture.com" title="Mail "} voor meer informatie. Vorig jaar schreven 589 innovators zich in voor de Innovation Awards in de communicatie-, media- en technologie-industrie. Op de oude website kun je nog het verslag van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event van 2011 bekijken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!