In 2010 ontdekt Peter Voets, initiatiefnemer van 404Sponsoring, dat vrijwel elke site pagina’s heeft die er niet meer zijn, maar nog wel steeds worden geraadpleegd. Bijvoorbeeld doordat iemand de link heeft bewaard of het adres verkeerd heeft ingetypt. Aan de foutmelding, een 404-pagina, wordt weinig aandacht besteed. Snel wegklikken en door. De eigenaar van de site is heel vaak onbekend met het bestaan van zulke doelloze pagina’s.
Sponsor het goede doel
404Sponsoring brengt daar verandering in. Voor diverse contentmanagementsystemen, zoals Joomla, TYP03, WordPress en sinds kort ook voor HTML, stelt het concept een fraai vormgegeven 404-pagina ter beschikking. Daarop wordt een goed doel naar keuze getoond. Zo attenderen website-eigenaren via hun ‘ontbrekende’ pagina’s gebruikers op goede doelen. Een negatieve ervaring wordt een positieve.
Stilstaan bij
Peter Voets heeft zijn inspiratie voor 404Sponsoring te danken aan zijn zus, die hem acht jaar geleden een nier schonk. Hij vertelt: “Aanvankelijk was 404Sponsoring bedoeld om het belang van orgaandonatie onder de aandacht te brengen. Dat is voor mij een mooie link met dit concept. Het gaat allebei om iets wat je hebt en waar je meer mee kan doen, nu of in de toekomst. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een bredere formule, met een even sterke symboliek: van een doelloze pagina naar een pagina voor een goed doel.”
Inhakers
Via de site van 404Sponsoring worden vormgevers opgeroepen om een 404-pagina te ontwerpen. Een goed doel krijgt daardoor inzicht in het beeld dat heerst over het doel onder het publiek. Zij weten hoe hun organisatie aangeschreven staat en hoe goed een campagne bijvoorbeeld overkomt. Vormgevers haken in hun ontwerp in op de link tussen het goede doel en het fenomeen ‘404’. Door 404-pagina’s te doneren geven website-eigenaren blijk van maatschappelijke betrokkenheid.
Welk goede doel volgt?
De Nierstichting is een voorbeeld van een actieve 404Sponsoring-gebruiker. Zo hebben zij zelf een 404-pagina ontworpen die voldoet aan de huisstijl en marketingeisen. Veel goede doelen blijken afwachtender te zijn. Peter: “Niet alle goede doelen hebben een communicatieafdeling. Degene die dit wel hebben, zijn met name bezig met fondsenwerving. 404Sponsoring kan juist daar een belangrijke rol in spelen. We brengen ze op een verrassende manier onder ogen bij een groot publiek. Een manier die de bewustwording vergroot.”
De zesde editie van de Accenture Innovation Awards vindt plaats in november 2012. Vanaf april kunnen innovatieve concepten zich inschrijven om kans te maken op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. {encode="innovation-awards@accenture.com" title="Mail "} voor meer informatie over de Innovation Awards 2012. In 2011 schreven 589 innovators zich in voor de Innovation Awards in de communicatie-, media- en technologie-industrie. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!