Accenture en Philips ontwikkelen concept om levenskwaliteit ALS-patiënten te vergroten

Met het proof of concept kunnen patienten een computer via de hersens aansturen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

ALS is een van de ongrijpbaarste ziektes. De oorzaak is onbekend en een behandelmethode ontbreekt vooralsnog. Op termijn zorgt ALS vrijwel altijd voor complete verlamming. Tot nu toe kende de ziekte in bijna alle gevallen een dodelijke afloop. Wereldwijd zijn er circa 400.000 ALS-patiënten, Nederland telt er om en nabij de 1.500.

Toen bij een van mijn collega’s de diagnose ALS werd gesteld, werd vanuit Accenture het initiatief genomen om de kwaliteit van leven voor ALS-patiënten te verhogen. Het idee ontstond om ze langer in staat te stellen apparaten om hen heen te bedienen. We zagen veel toegevoegde waarde om dit samen met partners toe doen en daarom werd de samenwerking gezocht met Philips, dat veel ervaring heeft met zowel consumentenproducten als medische apparatuur.

Hersengolven omzetten in digitale signalen
De krachtenbundeling heeft geleid tot een ‘proof of concept’ (POC) voor mensen die een aandoening hebben waardoor ze hun lichaam niet meer zelf kunnen aansturen. De ALS-patiënt is hierbij het uitgangspunt geweest. Wat ALS doet, is de motorische zenuwcellen aantasten. Dat heeft verlamming tot gevolg. De hersenen blijven actief, maar kunnen de verlamde spieren geen opdracht meer geven te bewegen. De POC die Philips en Accenture ontwikkelden, zet o.a. hersengolven om in digitale signalen. Daarmee kunnen patiënten in de toekomst mogelijk een deel van hun onafhankelijkheid terugkrijgen. Zie de video:

Mijn collega , sinds 2011 betrokken bij de Accenture Innovation Awards, bedacht de POC en leidde de ontwikkeling ervan. Wat hij maakte, is deels terug te leiden op uitgekiende combinaties van concepten die hij in de recente edities van de AIA heeft zien langskomen. Ik heb Bob een aantal vragen gesteld over de POC en de link met de Accenture Innovation Awards.

Welke innovaties hebben je geïnspireerd?

“De gebruikte producten inclusief de Emotiv-headset bestonden al. De mogelijkheid om de applicatie zowel spraak-, oog-, spier als hersengestuurd te maken en te kunnen raadplegen via een tablet én een draagbare display, ontbrak nog. Carebro is een oud-deelnemer en Blauwe Tulp-winnaar. Zij bieden een – nog niet FDA goedgekeurd – product aan dat gedeeltelijk lijkt op ons POC: hersenaansturing via een computer voor meer zelfredzaamheid. Dat doen wij met dit concept ook, maar dan via een tablet en/ of een draagbaar display, en met meer aansturingsmogelijkheden”

Wat levert het POC op?

“Het geeft gebruikers meer vrijheid en mobiliteit, en hun gezichtsveld wordt niet belemmerd door een beeldscherm. Bovendien kunnen ze producten zowel met de hersenen als met spieren, spraak en ogen aansturen. Juist omdat het verloop van ALS per persoon zo verschillend is, is een persoonlijke aanpak cruciaal, evenals de mogelijkheid voor patiënten om de vorm van aansturing aan hun behoeften aan te passen.”

Binnen welke trends past het?

“Allereerst die van de persoonlijke benadering. Uit Accenture’s onderzoekrapport over innovatie in Nederland blijkt dat het op een-na-grootste deel van de oud-deelnemers aan de AIA een concept inschreef dat past binnen de trend ‘een uniek aanbod speciaal voor jou’. Daarnaast past het POC binnen de trend E-health – het gebruik van nieuwe informatie- en communicatietechnologieën in de gezondheidszorg. Mobiliteit komt niet zozeer in het rapport naar voren, maar is wel een trend die we volgen. Zoals gezegd is de headset onder andere via een tablet of wearable display te besturen, wat bewegingsvrijheid mogelijk maakt.”

Welke deelnemer aan de Accenture Innovation Awards 2014 kan een toegevoegde waarde zijn voor het POC?

“Ik vind  een interessante kandidaat. Zij ontwikkelen huisautomatisering die te bedienen is met je stem of smartphone. Met hun technologie worden apparaten in huis slimmer en spelen ze beter in op consumentenwensen. Homey werkt vanuit vergelijkbare principes, die eventueel een toevoeging zouden kunnen zijn voor de toepassing die we met Philips ontwikkelden.”

Waarom is dit proof of concept nu al bekendgemaakt? Is het niet beter te wachten tot het een concreet product is?

“Een van de redenen is dat wij meer aandacht willen genereren voor ALS. Hopelijk zijn andere grote bedrijven ook bereid bij te dragen, zodat we samen tot een nog betere oplossing kunnen komen. Hoe meer en hoe sneller, hoe beter. Concurrentie beschouw ik hier als positief. Emerce-lezers zijn uitgenodigd om mee te denken. Alle ideeën om het POC verder aan te vullen, zijn van harte welkom.”  

Zoek jij ook inspiratie om nieuwe diensten te definiëren? Neem dan eens een kijkje in dit overzicht van de meer dan  van de Innovation Awards in 2014. Misschien zien we jouw slimme combinatie van bestaande concepten terug als een inschrijving in 2015.

IceBucketChallenge, Amsterdam City Swim en 1%CLUB
Wij houden het niet bij deze inhoudelijke bijdrage in de strijd tegen ALS. In verschillende teams werken collega’s ook aan websites en slimme databases voor het faciliteren en optimaliseren van ALS onderzoek. En met 40 collega’s zwemmen we op 7 september mee in de  – om fundraising te doen voor het ALS onderzoek. 

Toen vorige week de IceBucketChallenge aan land kwam in Nederland was Garmt van Soest een van de eerste mensen die uitgedaagd werd, en hij was zo vriendelijk om  moest er ook aan geloven, evenals de  en de sneeuwbal is voorlopig nog niet tot stilstand gekomen. Onze directeur Nederland en vele andere collega’s zijn al gevolgd. Deze challenge is een van de meest opvallende viral campagnes voor goede doelen ooit. Wij doen onze fundraising voor de City Swim – en daarmee voor het ALS onderzoek op de 1%CLUB. Als je ons wilt steunen kun je een donatie doen op onze .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie