Action is verkozen tot Beste Winkelketen van 2014. Terecht!
Onderstaand 5 Learnings, die we uit het succes van Action dienen te trekken:
- Locatie als Lokmiddel
- In december 2013 400 winkels; eind oktober 471...
Een waanzinnige groei. Hoezo het einde van fysieke locaties? Dit doet Action natuurlijk niet voor niets, want ze weten dat als klanten er eenmaal zijn geweest, ze dan terugkomen. Waarom ze terugkomen? Zie punt twee.
- In december 2013 400 winkels; eind oktober 471...
- Klein is o zo Fijn
- In ons dagelijks leven gunnen we onszelf kleine pleziertjes. Vooral klein, want we blijven natuurlijk Nederlanders. Dus ook tijdens het shoppen. Na alle routine is het gewoon leuk om (jezelf) te verwennen. Zonder last te krijgen van een knagend schuldgevoel. En da's nu juist wat een Action-aankoop met je doet. Je hoeft je niet te verantwoorden, want het kost toch - bijna - niets. Heerlijk toch!
- Locatie als levend Billboard
- Zoals Byron Sharp al opmerkte, onderschat niet het belang van fysieke aanwezigheid. Zien eten, doet eten. Daarnaast door de fysieke aanwezigheid te combineren met mentale aanwezigheid (zie hiervoor punt 4) creëer je een succesvolle symbiose.
- Behandel je Fans als Funds
- Fanpage Ria heeft 176.000 volgers en de officiële Action-page slechts 12.000. Oftewel de Fanpage telt 14x zoveel leden (!). Daarnaast ‘post’ ze als een groot fan betaamt fanatiek. In tegenstelling tot andere winkelketens vindt de Action dit geen probleem, ze zien haar als een essentiële asset in hun succes. Ria wordt door Action juist gefaciliteerd, geënthousiasmeerd en gerespecteerd. Hierdoor wordt natuurlijk de kans vergroot, dat zij oproept tot stemmen. Wat inderdaad gebeurde. Goh, dat zou toch niet iets met de succesvolle uitslag te maken hebben...?
5. Ten slotte activeer zoveel mogelijk verschillende behoeftesegmenten, zonder dat je concept hierdoor diffuus wordt.
Dit verhoogt de kans op penetratieverhoging; de drijfveer van groei.
Bij Action onder andere:
- Dagelijks plezier – Er gewoon even uit. Lekker rondsnuffelen (en iets meenemen).
- Anderen verwennen – een betaalbaar & leuk kadootje. Bijv. voor een zwemdiploma.
- Efficiënt & Snel – dat fietslampje, die je nodig hebt nu het herfst is.
- Prijsbelust – De flessen Sanex uit weet-ik-veel-waar-vandaan zijn nu eenmaal fors goedkoper.
Laat ik het vooralsnog bij deze 5 learnings houden en Action nogmaals van harte feliciteren. Ik vind in ieder geval de eerste plaats meer dan terecht!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!