Maar naar wat voor producten zoeken consumenten eigenlijk vooral in deze periode? Seedtag’s contextual AI-systeem Liz deed waardevolle inzichten op, zodat je als merk een zo effectief mogelijke campagne kunt neerzetten.
Rond Black Friday worden er online veel artikelen gepubliceerd, maar niet alle artikelen worden even goed gelezen. Consumenten blijken in deze periode vooral geïnteresseerd te zijn in specifieke onderwerpen. Door je als merk of adverteerder op deze onderwerpen te richten en op bijpassende plekken te adverteren, vergroot je de kans om relevant te blijven en een breed publiek aan te spreken.
De populairste productcategorieën tijdens Black Friday
Liz bestudeert dagelijks meer dan 80 miljoen artikelen en identificeert zo waardevolle trends en interessegebieden voor adverteerders. De uitgebreide dataset leverde een aantal interessante inzichten op. Welke categorieën rond Black Friday veruit de meeste aandacht blijken te trekken? Beauty, fashion en tech. Dit patroon komt overeen met waar consumenten het meeste geld aan uitgaven tijdens Black Friday in 2022 (NIQ).
Graven we nog een laagje dieper in Liz’ analyse, dan blijken er ook binnen beauty, fashion en tech bepaalde onderwerpen populairder te zijn dan anderen. In de categorie beauty zijn ‘parfum’ en ‘make-up’ veruit het populairst, en dan met name beautyproducten van natuurlijke oorsprong. Binnen de categorie fashion zijn schoenen met name populair, vooral als ze comfortabel zijn of als er beroemdheden bij worden betrokken. Kijk je naar tech, de populairste categorie, dan doen vooral laptops het steeds beter en blijven bekende merken erg gewild.
Haal het meeste uit je advertenties met contextual AI
Nadat je hebt besloten welke producten je wilt promoten, komt de volgende belangrijke stap: waar ga je de advertenties plaatsen? Een studie van Silverpush toonde aan dat mensen 50% meer geneigd zijn om te klikken op contextual ads dan op overige ads. Liz signaleert niet alleen trends, maar matcht lezers ook met voor hen interessante advertenties gebaseerd op de context die zij op dat moment consumeren. Denk aan een Black Friday-aanbieding voor warme laarzen in een artikel over schoenentrends.
Volgens 3radical raakt 52% van de consumenten gefrustreerd wanneer ze advertenties en aanbiedingen ontvangen die niet relevant voor hen zijn. Des te efficiënter dus om contextual AI in te zetten voor je advertenties. Door consumenten op de momenten te bereiken waarop hun interesse het grootst is, win je ze voor je tijdens Black Friday.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!