Premium

Valess meest bekende en meest gewaardeerde merk voor vleesvervangers

Eiwittransitie in de lift? Slechts 22 pct van de Nederlanders zegt nog: ‘Ik eet liever mijn badslippers op dan een vegetarische bitterbal'.

Chik'n Filet van Valess ('Van de bbq met watermeloen salade, gepofte aardappel en maiskolf​')
https://www.valess.nl/recepten/chikn-filet-van-de-bbq-met-watermeloen-salade-gepofte-aardappel-en-maiskolf

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dat de smaak van vleesvervangers steeds beter wordt. ‘Ik vind ze best lekker.’ Bijna vier op de tien zegt dat er thuis regelmatig vleesvervangers zoals vega-burgers, vega-balletjes, vega-kipstukjes of vegetarische schnitzel op tafel komen. En ruim een kwart van de Nederlanders zegt wel eens vleesvervangers (zoals een vega-burger of vegetarische bitterballen) te bestellen als ze in een café-restaurant of restaurant eten. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=508) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.

Met de enquête haken we in op het nieuws eerder deze maand dat de verkoop van vleesvervangers aan horeca in twee jaar ruim verdubbeld is. Maar welke merken voor vleesvervangers zijn populair onder de Nederlandse consument?

Vegetariërs

Daar komen we op, eerst maar even de basis. Uit het panel blijkt dat een ruime meerderheid zich vooral als vleeseter identificeert (63 pct). De flexitariërs maken bijna een derde uit van de Nederlandse consument en de overige 7 procent noemt zichzelf vegetariër of veganist. Zie tabel hieronder.

Valess

Als het gaat om de populariteit van merken vleesvervangers, valt op dat Valess en Vegetarische Slager het best scoren. De spontane merkbekendheid van Valess is met 28 procent het grootst, bovendien wordt dat merk ook nog eens door de meeste mensen als eerste genoemd (20 pct). Maar de voorsprong op nummer twee is niet gigantisch. Vegetarische Slager wordt door 24 procent spontaan genoemd. Nummer drie, Vivera volgt dan op enige afstand.

Lekker?

Bekendheid is één, waardering is twee. Maar Valess gooit ook hoge ogen als het gaat om de smaak. 16 procent vindt Valess de lekkerste vleesvervanger. Vegetarische Slager is op smaak ook de runner-up. Vivera blijft hier opmerkelijk genoeg wat achter. Het moet behalve Valess en Vegetarische Slager ook de huismerken en Garden Gourmet voor zich dulden.

Grachtengordelmerk(?) Beyond Meat is het favoriete vleesvervanger-merk op de redactie van Adformatie
Grachtengordelmerk(?) Beyond Meat is het favoriete vleesvervanger-merk op de redactie van Adformatie https://www.beyondmeat.com/nl-NL/products/

Badslippers

Tot slot werd de respondenten een aantal stellingen voorgelegd. In onderstaande tabel staan de opgetelde percentages ‘helemaal mee eens’ en ‘mee eens’. Hier lijkt voorzichtig uit opgemaakt te mogen worden dat de populariteit en consumptie van vleesvervangers toenemen. Het feit dat maar een vijfde van de respondenten het (helemaal) eens zegt te zijn met de stelling ‘Ik eet nog liever mijn badslippers op dan een vegetarisch bitterbal’, lijkt erop te wijzen dat de vega-weerstand tanende is. Tegelijkertijd zien we wel dat bijna 6 op de 10 in de kroeg nog altijd de voorkeur geeft aan de traditionele bitterbal. Met vleesch!

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie