Big Data of Big Idea? Moet de CMO wel kiezen?

CMO's moeten winnen met ‘the big idea’, maar mogen dat niet doen zonder de zekerheden van big data.

Kiezen is verliezen, daar zit wel waarheid in. Adverteerders worden geconfronteerd met een prangende uitdaging: de sterktes van beide combineren. Hoe gaan ze om met de overvloed aan kennis uit big data terwijl ze tegelijkertijd de kracht van creativiteit en grote ideeën moeten benutten? Het risico van "analysis paralysis" is voelbaar en de behoefte aan zekerheden is groter dan ooit.

Laat de data voor jou werken.

Big data stelt CMOs in staat om hun marketinginspanningen te optimaliseren en ROI aan te tonen. Het helpt bij het identificeren van patronen en trends, waardoor adverteerders beter kunnen inspelen op de behoeften van hun doelgroep. Dit hoeven we eigenlijk niet meer te vertellen. Echter, van te veel focus op data komt korte termijn tunnelvisie. CMOs moeten hun grote ideeën niet in de data-zee laten verdwijnen, maar deze juist gebruiken om ‘the big idea’ te versterken. Bijvoorbeeld, bij e-mailcampagnes speelt een optimalisatie van 0,8% een grote rol. Leuker nog, big data in AI gieten betekent dat jij en je team zich kunnen concentreren op de grote vragen, niet op het gepriegel in de details dat AI toch beter kan. Kiezen waar AI je big data aan het werk kan zetten wordt het kunstje.

Terug naar the big idea? Groundbreaking!

Terwijl big data ons helpt bij het optimaliseren van campagnes, is het big idea nooit echt verdwenen. Recente studies van System1 tonen nog maar eens aan dat emotionele reclame een veel grotere impact heeft voor minder geld dan rationele benaderingen. CMOs moeten deze emotionele connectie benutten om consumenten te raken en hen tot actie aan te zetten. Maar in tegenstelling tot de zekerheid van data, vraagt dit vertrouwen en de kennis dat wie investeert in het merk betere financiële resultaten trekt. Dit soort topcreativiteit vereist jaren van ontwikkeling en training om te cultiveren. Voor ons was het dus maar logisch dat we zouden trouwen met Joe Public, Agency of the Year… alweer.

Geen Grote theorie, wel kleine praktijk

De uitdaging om zowel big data als big ideas te omarmen lijkt groot, maar het hoeft niet zo te zijn. We gaan niet op zoek naar een allesomvattende visie; dat is theoretisch. Bij Springbok merkten we op dat mensen elkaar opzoeken. De spontane uitwisseling tussen digitale en creatieve teams brengt unieke oplossingen, case by case. CMOs moeten die menselijke nieuwsgierigheid voor hun gewin inzetten, het leidt tot meer voldoening voor het hele team en impactvolle marketinginitiatieven. Het voelt goed, en daar ligt voor ons de way forward.

Geen compromissen, wel praten

De neiging om grote problemen in één keer aan te pakken, leidt vaak tot compromissen die de effectiviteit van campagnes ondermijnen. CMO’s hoeven dat compromis niet te maken. Bij Springbok brengen we mensen samen, zodat zij innovatieve oplossingen kunnen ontwikkelen die zowel de kracht van data als de impact van creativiteit benutten. De synergie tussen big data-specialisten en big ideas-people biedt een krachtige kans om niet alleen op te vallen in een verzadigde markt, maar ook om merkloyaliteit op te bouwen en duurzame groei te realiseren. CMOs die deze ontmoetingen faciliteren, zullen niet alleen succes boeken, maar ook hun merken naar nieuwe hoogten tillen.

Geef ons een seintje om in januari al eens samen te zitten!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →