Eén op de drie Nederlanders is bereid om de portemonnee te trekken om één of meerdere websites van DPG Media zonder cookies te bezoeken. Dat blijkt uit representatief panelonderzoek (n=509) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. DPG Media experimenteert momenteel met de gedachte om websitebezoekers die cookies weigeren alleen tegen betaling toegang te geven tot journalistieke websites.
DPG Media – eigenaar van merken als De Volkskrant, AD, het Parool, Trouw en Nu.nl – gebruikt cookies om websitebezoekers relevante advertenties voor te schotelen. Die leveren inkomsten op om de journalistieke content te bekostigen. Ontwikkelingen rondom cookies maken dit verdienmodel lastiger. Zo weigeren steeds meer mensen cookies, bijvoorbeeld. De mediareus experimenteert daarom met het tonen van een fictieve betaalmuur aan mensen die cookies weigeren bij het bezoeken van een DPG Media-site. Wie cookies accepteert, krijgt alsnog toegang tot de website. DPG Media hanteert een fictief bedrag van 4 euro per maand om zonder cookies toegang te krijgen tot een website. Het is niet duidelijk of het bedrijf zijn plannen gaat doorvoeren en zo ja, in welke vorm.
Redenen voor betalingsbereidheid
Adformatie peilde de betalingsbereidheid onder 509 mensen die bekend zeggen te zijn met cookies. Van die groep gebruikt 31 procent een adblocker. 79 Procent van de totale respondenten zegt cookies meestal tot altijd te accepteren. De totale groep respondenten bezoekt op weekbasis het vaakst Nu.nl (62 procent doet dat), Ad.nl (43 procent doet dat) en Volkskrant.nl (20 procent doet dat). Circa 18 procent van de respondenten kijkt in een week niet op één van de zeven genoemde DPG Media-websites.
Het experiment van DPG Media om cookieweigeraars te laten betalen voor toegang tot de website, zou voor 68 procent van de respondenten inhouden dat zij niet willen betalen. De resterende 32 procent wil dat wel, al zegt 14 procent alleen te willen betalen als zij de website(s) van DPG Media zowel zonder cookies als zonder advertenties kan gebruiken. De betalingsbereid is bovengemiddeld hoog in de leeftijdscategorie 18 tot 35 jaar.
De groep die betalingsbereid blijkt, heeft daar drie redenen voor. Die zie je hieronder.
Ik snap dat DPG Media cookies gebruikt om journalistieke inhoud gratis beschikbaar te stellen |
51% |
Ik wil journalistieke inhoud van 1 of meerdere websites van DPG Media blijven lezen |
40% |
Ik wil uit privacyoverwegingen niet akkoord gaan met cookies en betaal daarom liever een geldbedrag |
39% |
'Website moet gratis te bezoeken zijn'
In het experimenteert hanteert DPG Media een fictieve betaalmuur van 4 euro per maand om zonder cookies toegang te krijgen tot een website. Voor 35 procent van de respondenten is 1 euro per maand de max om één website van DPG Media zonder cookies te gebruiken. 44 Procent van de respondenten zegt maximaal 3 euro per maand over te hebben om alle DPG Media-websites zonder cookies te gebruiken.
De 68 procent van de respondenten die niet wil betalen, is vooral principieel. 55 Procent van deze groep vindt namelijk dat websites gratis te bezoeken moeten zijn, ongeacht of je cookies accepteert of weigert.
Waarom wilt u niet betalen om een website van DPG Media zonder cookies te gebruiken?
Websites moeten gratis te bezoeken zijn, ongeacht of je cookies accepteert of weigert |
55% |
|
Ik vind de website(s) niet dusdanig interessant dat ik bereid ben om te betalen |
25% |
|
Ik wil niet nóg een abonnement nemen |
31% |
|
Ik heb al een abonnement op een titel van DPG Media en wil niet mogelijk extra betalen om de website van de titel te bezoeken |
7% |
|
Ik maak maar zelden gebruik van de DPG website(s) |
20% |
|
Anders namelijk… |
1% |