Investeringen audioreclame op recordhoogte

Audiobestedingen voor het eerst boven de honderd miljoen euro in de eerste helft van het jaar. 

De cijfers

Audify, de marketingorganisatie die zich inzet voor meer en beter geluid in commerciële communicatie heeft de netto audioreclame-omzet van het eerste half jaar van 2022 gepubliceerd. Te zien is dat in de eerste zes maanden van dit jaar adverteerders 100,64 miljoen euro in audioreclame investeerden. Dat is 13,9 procent meer dan een jaar eerder en bovendien een nieuw record.

De spotbestedingen omvatten 90 procent van de totale omzet en groeien met 12,9 procent naar 90,2 miljoen euro. De investering in non-spotreclame neemt toe met 16,2 procent en is in het eerste half jaar 6,2 miljoen euro.

Digitale audioreclame groeit relatief het sterkst met 35 procent en komt uit op 4,2 miljoen euro. 

KPN grootste adverteerder

De top vijf branches zijn in volgorde van grootte:

  • Retail,
  • Financiële Dienstverlening, 
  • Overheid, Educatie en Non-Profit
  • Telecom, ICT
  • Horeca, Toerisme, Recreatie

De grootste adverteerder is KPN, gevolgd door respectievelijk T-Mobile, ANWB, Kruidvat en Albert Heijn. Het totaal aantal audio-adverteerders in de eerste helft van 2022 is 1.374. Zij hebben audioreclame ingezet voor 1.521 merken. (Bron Nielsen). 

Liedewij Hentenaar, directeur Audify: 'Steeds meer adverteerders zetten audio in om hun merk te versterken. We zien dat we dit eerste half jaar ruim tweehonderd adverteerders meer hebben kunnen helpen met de kracht van audio dan een jaar eerder. Een mooi resultaat voor de reclamemarkt.'

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie