39 procent van de Nederlandse ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, zegt dit jaar minder geld te steken in marketing dan vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête van Sortlist, een intermediair voor marketingbureaus, die actief is in Spanje, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Sortlist ondervroeg over de landen heen 498 respondenten. In Nederland werden 100 MKB'ers gehoord.
Minder investeren had weliswaar de overhand, toch zegt 30 procent van de Nederlandse MKB’ers méér te investeren in marketing dan vorig jaar. De meeste budgetstijgingen zullen tussen de 11 en 25 procent liggen. Sortlist becijfert dat dat betekent dat een kwart van de ondervraagde bedrijven van plan is om in het lopende jaar tussen de 10 en 100 duizend euro aan marketing uit te geven. Daarnaast wil een kwart tussen 5 en 10 duizend euro investeren.
Vergelijking met Europese landen
Nederland heeft – zo concludeert het onderzoek - het hoogste percentage MKB-bedrijven met een groeiend marketingbudget en het laagste percentage verlaagde investeringen van alle onderzochte landen. 23 procent van de ondervraagden zegt overigens nog geen beslissing te hebben genomen.
Nadruk op digital
Zoals ook bleek uit de Grote Marketing Enquête van Adformatie en DVJ insights, is de voorkeur voor online marketing groter dan voorheen. Onderstaande grafiek geeft de voorkeurskanalen van MKB-bedrijven in Europa aan.
Social
In Nederland is het niet veel anders. De top 3 marketingkanalen bij ons zijn sociale media, gevolgd door de websites en e-mailmarketing. De expertises waarin ondernemers van plan zijn te investeren in 2021 verschillen daarentegen enigszins. Digitale strategie en online reclame voeren de peiling aan, gevolgd door sociale media en traditionele reclame.
Meer onderzoeksresultaten, klik hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!