Het vakantiegedrag van de Nederlandse consument in 2025

Het vakantiegedrag van de Nederlandse consument is continu in ontwikkeling en DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek.

Het reisgedrag van Nederlanders blijft zich ontwikkelen. Voorkeuren en prioriteiten verschuiven, wat de planning en locatiekeuze van vakanties beïnvloedt. Wat waarderen Nederlanders tegenwoordig in hun vakantie? Hoe beïnvloeden thema’s als duurzaamheid en inflatie hun beslissingen? DPG Media onderzocht dit samen met Panel Inzicht. In dit artikel op Grow van DPG Media staan een aantal inzichten voor je op een rij.

44% oriënteert zich een half jaar of langer van tevoren op hun grote vakantie

Consumenten oriënteren zich lang van tevoren op hun grote vakantie. De vakantieplannen worden dan ook vroeg gemaakt.

  • Tip! Start vroeg met je campagnes, het liefst zes maanden voor de piekvakanties. Bied waardevolle inspiratie aan. Branded content artikelen over de mooiste vakantiebestemmingen die met de auto te bereiken zijn. Of de bestemmingen met de leukste activiteiten voor kleine kinderen. Breng jouw doelgroep in beweging met krachtige verhalen, op het juiste moment, en wakker zo de vakantiepret aan.

44% vindt vakantie vieren in Zuid-Europa te heet (2023: 36%) 

Het percentage Nederlanders dat vakantie vieren in Zuid-Europa tijdens de zomer te heet vindt groeit ten opzichte van vorig jaar met 8%. Een kwart van de respondenten geeft aan een vakantiepark in Nederland te overwegen in 2025.

  • Tip! Speel hierop in met je reiscampagne. Laat alternatieve bestemmingen zien of bied mooie reizen aan naar Zuid-Europa tijdens het voor- of naseizoen.

33% wil moeite doen om duurzaam op vakantie te kunnen gaan 

Duurzaamheid blijft een belangrijk thema als het gaat om reizen. Een derde van de respondenten geeft aan moeite te willen doen om duurzaam op vakantie te gaan. 

  • Tip! Is jouw bedrijf bezig met duurzame initiatieven? Communiceer hier op een transparante en duidelijke manier over richting je doelgroep. Je leest hier meer over in dit artikel. 

82% is van plan komend jaar op korte vakantie te gaan 

Korte vakanties (1 tot 3 overnachtingen) worden steeds populairder - vooral onder koppels en gezinnen - en vinden in alle seizoenen plaats. Maar liefst 82% is van plan om in 2025 op een korte vakantie te gaan.

  • Tip! Richt je campagnes niet alleen op zomervakanties, maar ook op korte, seizoensgebonden uitjes en stedentrips.

65% van de consumenten zag een bestemming in de media, waardoor zij daarheen willen

Bijna twee derde van de respondenten geeft aan enthousiast te worden van bestemmingen in de media, waardoor ze daarheen zouden willen op vakantie. 

  • Tip!  Zet in op gerichte content marketing. Het creëren van visueel aantrekkelijke en inspirerende verhalen over mooie bestemmingen kan de motivatie bij je doelgroep verhogen om te boeken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →