De decembermaand staat voor de deur: een tijd van warmte, gezelligheid en natuurlijk het vinden van dat bijzondere cadeau voor onder de kerstboom. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders volop bezig zijn met de voorbereidingen voor de feestdagen: 64% is van plan aankopen te doen voor kerst en 43% laat zich wel eens verleiden om cadeaus te kopen na het zien van een kerstadvertentie. In dit artikel op Grow van DPG Media vind je de laatste onderzoeksinzichten waarmee jouw merk bovenaan de verlanglijstjes belandt.
DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom de kerstperiode. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten in Nederland tussen de 20 en 70 jaar.
Wat staat er bovenaan de cadeaulijst?
In tegenstelling tot Sinterklaas, waarbij speelgoed de boventoon voert, kopen Nederlandse consumenten tijdens de kerstperiode het liefst verzorgingsproducten als cadeaus (54%). Op de tweede plaats volgen boeken, muziek en games (44%). Ook kleding en schoenen staan hoog op de verlanglijstjes en worden veel aangeschaft als cadeau (38%). Wellicht zodat men wel gekleed aan kan schuiven bij het kerstdiner, want daar wordt flink voor uitgepakt: maar liefst 74% doet speciale inkopen voor het eten.
Het succes van (online) folders
Men oriënteert zich voor kerstcadeaus voornamelijk via reclamefolders (32%), vooral mensen tussen 50-70 jaar (42%). Daarnaast blijft de fysieke winkelvloer ook een populaire oriëntatiebron voorafgaand aan de kerstdagen (29%).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!