Bijna 80 procent van het Nederlands publiek herinnert zich de slogan ‘Retteketet naar Beter Bed’, die Beter Bed tot ongeveer tien jaar geleden gebruikte. Sterker nog, ongeveer 1 op de 10 Nederlanders komt spontaan met ‘Retteketet’ in antwoord op de open vraag ‘Kunt u zich één of meerdere slogans van beddenwinkels herinneren?’
Slogans van andere beddenwinkels of beddenmerken worden nauwelijks genoemd. Welgeteld één respondent noemt ‘Auping nights, better days’ en een kleine 1,5 procent komt met ‘Beter slapen, beter leven’, ook een slogan van Beter Bed. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=501) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.
Meningen verdeeld
De aanleiding voor deze ‘beddenslogan-enquête’ is de nieuwste commercial van Beter Bed die recent werd gelanceerd: ‘Bed, Beter bed.’ Niet de eerste koerswijziging sinds het loslaten van het bekende ‘Retteketet-construct’.
Uit reacties op een aantal stellingen die het panel voorgelegd kreeg, rijst het beeld dat grofweg een derde van de respondenten voorstander is van het terughalen van ‘retteketet’ en dat een derde daar niets in ziet. (De rest is neutraal.) Er is één stelling die er wat dat betreft uitspringt, en dat is ‘De nieuwe reclame voelt frisser aan dan de oude ‘Retteketet’ slogan.’ Daar is 37 procent van het Nederlands publiek het mee eens (of zelfs ‘helemaal mee eens’).
Dit is een oude ‘retteketet-commercial’ van 14 jaar geleden (bureau: DDB):
Stelling
Hieronder een opsomming van de stellingen die gaan over de vergelijking met de oude reclames met ‘retteketet’. De weergegeven percentages vertegenwoordigen de respondenten die het er (helemaal) mee eens zijn.
Over ‘Bed, Beter Bed’
Het panel kreeg ook een aantal stellingen voorgelegd die louter gaan over de nieuwe reclame. Het gaat over deze commercial:
Wat opvalt in de reacties op de stellingen, kijkend naar de verhouding tussen eens en oneens, is dat de nieuwe campagne positief scoort op geloofwaardigheid en herinnering. De reacties zijn gemengd als het gaat om nieuwsgierigheid naar de producten (28 pct eens, 30 pct oneens) en de neiging om naar de winkel te gaan (25 pct eens, 35 pct oneens). Deze resultaten zijn minder overtuigend en suggereren dat de reclame minder effectief is in het stimuleren van winkelbezoek en interesse in producten.
Hieronder de percentages van respondenten die het (helemaal) eens zijn met de stellingen.
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.
Op deze pagina zijn alle andere onderzoeken van het Adformatie-MSI-consumentenpanel te vinden.