Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Retteketet’ nog altijd meest bekende beddenslogan, maar nieuwe Beter Bed-reclame ‘voelt frisser aan’

‘Retteketet naar Beter Bed’ zit diep in het collectieve geheugen. Nederlanders weten maar weinig andere beddenslogans terug te spelen.
Retteketet naar Beter Bed
Retteketet naar Beter Bed
© Bureau: DDB
Retteketet naar Beter Bed
Retteketet naar Beter Bed
© Bureau: DDB

Bijna 80 procent van het Nederlands publiek herinnert zich de slogan ‘Retteketet naar Beter Bed’, die Beter Bed tot ongeveer tien jaar geleden gebruikte. Sterker nog, ongeveer 1 op de 10 Nederlanders komt spontaan met ‘Retteketet’ in antwoord op de open vraag ‘Kunt u zich één of meerdere slogans van beddenwinkels herinneren?’

related partner content for mobile comes here

Slogans van andere beddenwinkels of beddenmerken worden nauwelijks genoemd. Welgeteld één respondent noemt ‘Auping nights, better days’ en een kleine 1,5 procent komt met ‘Beter slapen, beter leven’, ook een slogan van Beter Bed. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=501) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.

Herinnert u zich de slogan ‘Retteketet naar Beter Bed’, die Beter Bed tot ongeveer 10 jaar geleden gebruikte?

Ja                                     78%  
Nee                                  18%
Weet ik niet                       4%

Meningen verdeeld

De aanleiding voor deze ‘beddenslogan-enquête’ is de nieuwste commercial van Beter Bed die recent werd gelanceerd: ‘Bed, Beter bed.’ Niet de eerste koerswijziging sinds het loslaten van het bekende ‘Retteketet-construct’.

Uit reacties op een aantal stellingen die het panel voorgelegd kreeg, rijst het beeld dat grofweg een derde van de respondenten voorstander is van het terughalen van ‘retteketet’ en dat een derde daar niets in ziet. (De rest is neutraal.) Er is één stelling die er wat dat betreft uitspringt, en dat is ‘De nieuwe reclame voelt frisser aan dan de oude ‘Retteketet’ slogan.’ Daar is 37 procent van het Nederlands publiek het mee eens (of zelfs ‘helemaal mee eens’).

Dit is een oude ‘retteketet-commercial’ van 14 jaar geleden (bureau: DDB):

Beter Bed - Retteketet naar Beter Bed

Stelling

Hieronder een opsomming van de stellingen die gaan over de vergelijking met de oude reclames met ‘retteketet’. De weergegeven percentages vertegenwoordigen de respondenten die het er (helemaal) mee eens zijn.

Retteketet-stellingen

Deze nieuwe reclame van Beter Bed is beter dan de oude reclame met de ‘retteketet’ slogan          32%
Beter Bed zou moeten terugkeren naar de reclame met de oude slogan ‘retteketet’    30%
Het is een gemiste kans dat Beter Bed de ‘Retteketet’ slogan niet heeft teruggebracht in deze nieuwe reclame  31%
Ik ben blij dat Beter Bed de oude ‘Retteketet’ slogan niet opnieuw gebruikt in hun nieuwe campagne  29%
Het interesseert me geen bal of Beter Bed wel of geen ‘Retteketet’ slogan gebruikt    29%
De nieuwe reclame voelt frisser aan dan de oude ‘Retteketet’ slogan      37%

Over ‘Bed, Beter Bed’

Het panel kreeg ook een aantal stellingen voorgelegd die louter gaan over de nieuwe reclame. Het gaat over deze commercial:

Bed | Beter Bed | TV commercial 2024

Wat opvalt in de reacties op de stellingen, kijkend naar de verhouding tussen eens en oneens, is dat de nieuwe campagne positief scoort op geloofwaardigheid en herinnering. De reacties zijn gemengd als het gaat om nieuwsgierigheid naar de producten (28 pct eens, 30 pct oneens) en de neiging om naar de winkel te gaan (25 pct eens, 35 pct oneens). Deze resultaten zijn minder overtuigend en suggereren dat de reclame minder effectief is in het stimuleren van winkelbezoek en interesse in producten.

Hieronder de percentages van respondenten die het (helemaal) eens zijn met de stellingen.

Stellingen over Bed, Beter Bed.

Deze nieuwe reclame van Beter Bed is geloofwaardig voor een beddenwinkel          43%
Deze nieuwe reclame van Beter Bed is goed te onthouden          37%
Deze nieuwe reclame maakt me nieuwsgierig naar de producten van Beter Bed 28%
Na het zien van deze reclame ben ik eerder geneigd om een keer bij Beter Bed binnen te lopen     25%
Deze nieuwe reclame heeft mij aan het denken gezet over slaapcomfort of mijn huidige bed 26%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Op deze pagina zijn alle andere onderzoeken van het Adformatie-MSI-consumentenpanel te vinden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in