Supermarktketen Albert Heijn heeft zijn marktaandeel tijdens het coronajaar 2020 licht weten uit te breiden. De super profiteerde onder meer van de sterke vraag naar thuisbezorgen omdat mensen winkelbezoek liever vermeden tijdens de virusuitbraak. Daar staat tegenover dat het bedrijf een aantal AH to go-winkels bij universiteiten, stations en in binnensteden moest sluiten.
Runner-up groeit harder
De grootste supermarktketen van het land heeft volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen nu 35 procent van de markt in handen. Dat was in 2019 nog 34,9 procent. Grootste concurrent Jumbo zag zijn marktaandeel sneller groeien dan Albert Heijn. De supermarktketen pakte er een half procent bij en kwam uit op 21,5 procent (21 procent in 2019).
Voor dit jaar rekent AH op een verdere groei van onlineshoppen en bezorgdiensten. De nieuwe dienst AH Compact, die het mogelijk maakt om online een beperkt assortiment te bestellen dat dan sneller kan worden bezorgd dan via de reguliere bezorgdienst ah.nl, werd de afgelopen tijd met succes getest in Haarlem en Nijmegen. Het bedrijf wil de dienst in meer steden gaan aanbieden.
Albert Heijns moederbedrijf Ahold Delhaize komt volgende maand met zijn jaarcijfers.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!