‘Elke generatie heeft behoefte aan een andere benadering. Leer wat de drijfveren en ambities zijn van deze verschillende generaties tijdens het event generatiemarketing.’ Zo lokte Adformatie mij naar het event #OkBoomer. Na afloop is de vraag natuurlijk: heeft Adformatie met dit event haar belofte waar gemaakt?
Gelukkig luidt mijn antwoord: Ja!
Als marketingprofessional loop je voortdurend het gevaar te denken dat je een goed beeld van de werkelijkheid hebt, terwijl het natuurlijk slechts jouw werkelijkheid is. Die werkelijkheid wordt in belangrijke mate gevormd door de bubbel waar je in leeft. Leeftijd speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Soort zoek soort, je gaat grotendeels om met mensen van je eigen leeftijd. Met het grote gevaar dat je als marketeer het gedrag van andere generaties niet of onvoldoende doorgrondt. Door het bezoeken van #OkBoomer is dit gevaar aanzienlijk kleiner geworden.
Slaagden alle sprekers er ook in een boeiend en interessant verhaal te houden?
Laat ik beginnen met de positieve kant: Naique Tanate (GoSpooky) hield een prima verhaal over Gen Z, Aljan de Boer (Trendsactive) kwam met een goed onderbouwd verhaal over Millennials. Pieter Paul Verheggen (Motivaction) gaf een leuk en interessant verhaal over (onder andere) het opmerkelijke verschil tussen Babyboomers (1946-1955) de en de ‘verloren generatie’ die daar direct op volgt. Roderick Mirande wist als gastheer de interactiviteit tijdens het vragen stellen goed te bevorderen.
Het was leuk om te constateren hoe zeer je kennis over generaties gebaseerd is op je eigen leven. Zo leverde de informatie over babyboomer mij weinig nieuws op. Ik kon Pieter Paul Verheggen zelfs op wat foutjes betrappen (Colijn was toch echt al dood toen wij babyboomertjes geboren werden), terwijl Naique Tanate over Gen Z mij juist veel nieuwe informatie opleverde. Het omgekeerde geldt ongetwijfeld voor de jongste aanwezigen.
Gênant
Ronduit gênant was het optreden van Edgar Keehnen, senioren-marketing-expert bij Grey Ocean AGEnSee. Geheel onbedoeld maar zeer overtuigend bewees hij dat je er bij het ouder worden niet scherper op wordt.
Als laatste spreker wist Frank Uyt den Boogerd met weinig inspirerende voorbeelden niet te overtuigen . Ook hij lijkt onbedoeld iets te willen bewijzen: millennials, ofwel generation ME…
Conclusie
Het bezoeken van events als deze levert beslist toegevoegde waarde. Het houdt je scherp. Wel blijft de toegevoegde waarde erg afhankelijk van het niveau van de sprekers. Uit mijn 20 jaar lange ervaring als programmamanager bij SRM weet ik hoe lastig en frustrerend het kan zijn om goede sprekers over een specifiek onderwerp te vinden en er bovendien voor te zorgen dat ze ook nog een actueel en boeiend verhaal vertellen.
Max Kohnstamm heeft dit Adformatie-event gratis gevolgd
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!