Dit liveblog is voor vandaag gesloten. Maandag zijn we er weer vanaf 7 uur ’s ochtends. Blijf geïnformeerd, gezond en op afstand van elkaar. Fijne paasdagen!
Adformatie leest tijdens deze crisis de internationale media voor je door. Onze selectie van belangwekkende en informatieve artikelen delen we vanaf nu iedere werkdag. Hier de editor’s pick van vrijdag 10 april:
Biermerk brengt zet in stilte een indrukwekkend filmpje online over de waarde van contact.
'Misschien wel het beste social distancing-filmpje tot dusver', schrijft Reint Jan Renes, de gedragswetenschapper die voor deze crisis is toegevoegd aan het kernteam van de Corona Gedragsunit van het RIVM. Hij kon daar weleens gelijk in hebben..
Waar de coronacrisis een slagveld aanricht onder bedrijven en bureaus lijkt digitale communicatie een enorme boost te krijgen, voorgoed. Worden digitale marketeers en bureaus de grote winnaars in de markt? Dat valt te bezien, denkt Ana Henriques van TUI. 'Niet de digitále bureaus overleven, maar de béste bureaus’. Kijk hier Adformatie Connects Daily met naast Henriques Boris Nihom, Achtung!, en Alain Dujardin van Greenberry.
Makelaars gaan gratis reclamezendtijd van de Ster gebruiken om onder de aandacht te brengen dat er nog gewoon woonbezichtigingen zijn . De Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) zendt de spotjes vanaf dit weekend uit. Ster biedt brancheverenigingen deze crisis gratis zendtijd aan.
De gezamenlijke kunst- en cultuurwereld verliest enorme omzet door door de coronamaatregelen, dit bedrag zal in juni richting de de 1 miljard euro gaan. Per week is er een daling van inkomsten tussen de 85 en 100 miljoen euro per week, beaamt de belangenorganisatie Kunsten'92 naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant. De schade wordt geleden door onder meer individuele kunstenaars, theaters, gezelschappen, producenten, filmsector, boekenwereld waaronder bibliotheken, concertzalen, musea, galeries, festivals en, met name door een gemis aan verhuur van ruimten, organisaties achter monumenten. In genoemde bedragen zijn de media niet meegerekend, stelt Kunsten '92. (ANP)
Tankstations hebben hun omzet de afgelopen maand met de helft zien dalen. Ondanks de absolute bodemprijzen wordt er weinig getankt omdat er door de coronacrisis weinig mensen op de weg zitten, meldt De Telegraaf. Ook is een verschuiving te zien naar onbemande stations. Bijna 10 procent van de automobilisten die voorheen nog aan de kassa betaalden, kiest nu voor pinnen aan de pomp. Dat blijkt uit cijfers van tankpassenbedrijf MultiTankcard. (ANP)
De 22e editie van de SPIN Awards is een memorabele. Voor het eerst vond de eindjurering en de bekendmaking van de awards volledig digitaal plaats. Door de uitbraak van het coronavirus konden de geplande jurering en de awardshow op 9 april niet plaatsvinden. De presentaties en de jurering gingen desondanks door via Zoom en een enkele Hangouts-sessie.De Grand SPIN Award ging naar Albert Heijn en &Samhoud '
Communicatieadviseur Huijskens noemt de premier in de tweede Adformatie Connects Live van het kaliber van Ruud Lubbers en Wim Kok in hun beste dagen. Leiders waar Nederlanders vertrouwen in hebben in het diepst van een crisis. Lees hier het verslag.
Nederlanders zijn samen met de Noren de meest fervente gebruikers van de videobeldienst Teams. Tweederde van alle vergaderingen in ons land wordt via Teams gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van Microsoft. Het totaal aantal videogesprekken dat via Teams werd gevoerd, is in maart met 1000% gestegen. Meer weten? Klik dan hier voor het complete rapport.
Marktplaats, bol.com en Amazon grijpen duidelijk in als handelaren de coronacrisis misbruiken en woekerprijzen vragen voor hun producten. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Bol.com laat tijdelijk geen nieuwe aanbieders van bijvoorbeeld thermometers, pijnstillers of ontsmettingsmiddelen toe en grijpt in op misleidende claims en woekerprijzen. 'Vooral tijdens de hamsterperiode werden er wc-rollen aangeboden voor belachelijke prijzen', zegt Tamara Vlootman, woordvoerder van Bol.com 'Die woekerprijzen zijn gelukkig inmiddels minder aan de orde, we grijpen nu direct in. Dat is iets wat we normaal gesproken overigens niet doen om de marktwerking niet te beïnvloeden, maar nu konden we niet anders.'
Adfocup, het jaarlijkse voetbalfestijn voor de marketing-, communicatie- en mediawereld, gaat dit jaar niet door. De organisatie van Adfocup verwacht niet dat er op 13 juni weer gevoetbald en gefeest kan worden. ‘We willen niet dat Adfocup 2020 afbreuk doet aan onze brand identity. We willen echt voorkomen dat mensen besmet raken met het coronavirus. Daarom hebben we besloten om in juni 2021 de beste Adfocup ever te gaan organiseren.’
Stichting Privacy First maakt zich 'grote zorgen' over het voornemen van de overheid om speciale apps te gaan inzetten om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volgens Tim Faktor, bestuurslid van IAB Nederland, is het terecht dat die er zorgen zijn, maar zijn ze goed op te lossen. 'Het voordeel van het gebruik van deze apps is groot, maar als gebruiker moet je de controle kunnen hebben om te kiezen wat er wel en niet gedeeld wordt', zegt Faktor. 'En kiezen begint met inzicht: kan een gebruiker zien wat er verzameld wordt? De overheid heeft hulp nodig om dat in goede banen te leiden.'
Deliveroo gaat producten van Hema en Shell binnen 30 minuten thuisbezorgen. Consumenten kunnen vanaf deze week een groot deel van hun producten online bestellen bij Hema-winkels in Den Haag en Shell Select-winkels in veertien steden in Nederland. 'Naar de winkel gaan is niet altijd een optie, online bestellen kan te lang duren. Op deze manier heb je je vertrouwde basics snel in huis', laat Hema-woordvoerder Frederike van Urk weten.
Bijna de helft van de medewerkers van online ticketingbedrijf Eventbrite is ontslagen. De gedwongen ontslagronde moet eraan bijdragen om de jaarlijkse kosten van het bedrijf structureel met honderd miljoen dollar te verlagen. CEO Julia Hartz verlaagt haar salaris als gebaar naar de werknemers. De COVID-19-pandemie heeft een enorme impact op het organiseren van evenementen. Of ook het kantoor in de hoofdstad zal sneuvelen, is niet duidelijk. Het Amsterdamse kantoor van de ticketreus was donderdag niet bereikbaar voor commentaar.
Influencers promoten producten in ruil voor bereik. Veel van hen voelen het dus direct nu de marketinguitgaven bij veel bedrijven vanwege de dreigende recessie worden teruggeschroefd. Om nog iets van inkomsten te kunnen genereren, hebben veel influencers hun prijzen verlaagd. Een terugval in inkomsten lijkt onvermijdelijk. 'Een verlies van 75 procent is geen hele gekke schatting.'
Diederik Breijer heeft ‘in goed overleg’ besloten na drie maanden te vertrekken als medeoprichter van Morgenfrisk. Samen met Nathalie Peters (net als Breijer afkomstig van IPG Mediabrands) en Marc Gooijer (ex-Talpa Network) begon hij in januari het bedrijf dat merken moet helpen met ‘in-housing’ van (digitale) marketingactiviteiten. Breijer ziet door de coronacrisis momenteel te weinig kansen voor Morgenfrisk.
Vrijbuiter heeft de campagne ‘Samen op avontuur’ gelanceerd. De campagne, ontwikkeld door Buutvrij for life, was al opgenomen voor de coronacrisis. Toch besloot de outdoorwinkelketen dat de campagne zonder aanpassingen doorgang moest vinden. Na uitvoerig intern overleg stelt het bedrijf: ‘We zijn er nog steeds van overtuigd dat dit de juiste boodschap is. Ook in deze tijden, of juist in deze tijden.’
Air France-KLM vervoerde afgelopen maand ruimt de helft (54 procent) minder passagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.De luchtvaartmaatschappij verwacht in april en mei 90 procent van de geplande vluchten niet te kunnen uitvoeren.
Maaltijdbestelbedrijf Just Eat Takeaway (moeder van onder meer Thuisbezorgd), lijkt te profiteren van de coronacrisis, nu steeds meer mensen besluiten om eten te laten bezorgen. Het bedrijf zag in het eerste kwartaal dit jaar het aantal bestellingen met de helft oplopen. Mensen bestelden niet alleen vaker maar ook meer eten bij Just Eat Takeaway. In Duitsland was in de periode zelfs sprake van een verdubbeling vergeleken met een jaar geleden. (Bron: ANP)
Adidas lanceert #HOMETEAM, een wereldwijd platform dat bedoeld is om lichaam en geest gezond te houden in deze moeilijke tijden. Adidas zegt:
‘#HOMETEAM is een community van sporters en creators verspreid over de hele wereld. Ze delen hun skills, trainingtips en advies om ons allemaal hoopvol en in beweging te houden, en ervoor te zorgen dat zowel lichaam als geest gezond blijft. Sluit je aan bij het team. Samen slaan we ons hier doorheen.’
Onder andere in Nederland kan je kiezen voor ‘FIT FROM HOME’. Het idee: ‘We zitten dan misschien wel thuis tussen vier muren, maar samen kunnen we laten zien dat dit onze passie voor een fitte en gezonde levensstijl niet tegenhoudt!’
In een nieuwe commercial voor de zakelijke markt speelt Volkswagen in op de coronapandemie. De boodschap? ‘It is more important that we stick together now.’ Het automerk pleit dat we onszelf in deze tijd meer wegcijferen voor het grote belang, vandaar de hashtag: #WeNotMe. In de commercial zien we klachten (of liever gezegd: gezeur) van mensen die we in ‘normale omstandigheden’ dagelijks voorbij zien komen.
‘Pakketje niet op de derde verdieping afgeleverd’, ‘Wat is het internet langzaam’ en ‘De pasta was op in de supermarkt’. Volkswagen stelt vast: Er zijn mensen voor ons aan het werk in moeilijke omstandigheden, die ons voorzien van alles wat we nodig hebben. Laten we ze respect en waardering geven!
Bleek eind maart nog dat het aantal faillissementen lager was dan vorig jaar, nu het lijkt erop dat bedrijven na de strenge coronamaatregelen van het kabinet alsnog omvallen. In de eerste week van april zijn bijna 60 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in diezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit faillissementscijfers tot en met woensdag, verzameld door Company.Info in opdracht van BNR. Meer hier.
Economen van Rabobank voorspellen een ongekend diepe recessie in een nieuwe analyse van de coronacrisis die donderdag wordt gepubliceerd. Als de beperkende maatregelen vanwege de coronapandemie met drie maanden moeten worden verlengd, dan krijgt de crisis helemaal een extreme omvang. Dat schrijft De Telegraaf.
Woensdag
Met Hans Nijenhuis (hoofdredacteur AD), communicatie-expert Charles Huijskens (Huijskens Communicatie) en wetenschapper Toni van der Meer (UvA) praten we morgen om 16.30 uur tijdens de tweede aflevering van Adformatie Connects Live over de invloed van media op gedrag in deze coronacrisis en de nieuwe dynamiek in de driehoek bestuur, communicatie en media. Columnist Nadine Ridder geeft haar scherpe visie op de gevolgen van de lockdown.
Vandaag is het hoorspel ‘Hoekjes van Geluk’ in première gegaan, naar het gelijknamige boek boek van Maryam Hassouni. Het auditieve project komt voort uit een samenwerking tussen de bureaus State of the Culture, Natwerk, Big Orange, Bravoure, en Bill Tanaka. Het verhaal is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar, maar de initiatiefnemers geven aan dat er met de hele familie naar geluisterd kan worden.
'Een derde van de wereld zit in een lockdown. Dat helpt niet in een bedrijf dat het moet hebben van mensen op straat. Wij zagen het in China gebeuren, waar de omzet met 80 procent daalde en toen dacht ik nog: hoe ga je dat doen? Maar ik zit nu ook met een omzetdaling van 80 tot 90 procent’, aldus Bart de Vries, commercieel directeur JCDecaux Nederland in de tweede aflevering van Adformatie Connects Daily.
ZZp-organisaties van en voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) vragen het kabinet per brief om zzp'ers die door de coronacrisis inkomsten mislopen, ruimer te compenseren. Volgens hen is het verschil tussen de behandeling van werknemers en zzp'ers nog te groot. ZZP Nederland steunt de oproep aan het kabinet niet. Voorzitter Maarten Post laat weten dat zijn organisatie zich vooral wil richten op de bestaande noodregelingen voor zzp'ers.
Het UMC Utrecht en creatief en digitaal bureau One Shoe hebben een app ontwikkeld die real-time inzicht geeft in de beschikbare beddencapaciteit: de Bedden Monitor. Een actueel overzicht is volgens het ziekenhuis van groot belang, omdat er op die manier snel maatregelen kunnen worden getroffen. Niet alleen in het UMC Utrecht zelf, maar ook op landelijke schaal.
Een groep jonge ondernemers die sterker dan ooit uit de de coronacrisis wil komen, is de online crowdsourcing-actie Kraakdecrisis gestart: een zoektocht naar initiatieven die de Nederlandse ondernemer vooruit moeten helpen. Via kraakdecrisis.nl kunnen deelnemers tot en met 3 mei hun idee indienen. Het publiek bepaalt wat de beste tien inzendingen zijn.
Na de campagne alleen-samen die Halal-regisseur Sam de Jong onlangs in quarantaine voor Roorda en de Rijksoverheid maakte, pakt Halal door met de lancering van Lockdown Productions.
Marketeers komen straks voor een nieuwe uitdaging te staan: 'Wie gelooft dat het business as usual wordt, verliest', schrijven William van Vessem en Karel Zwaan. 'Strategy is not about the long term or the short term, but about the fundamentals of how the business works: the sources of value creation, the drivers of the cost to deliver it, and the basis of competition. To get a grip on strategy, we do not need to lengthen the time horizon of our thinking, but its depth.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!