Influencers, Nederlandstalige indie en duurzaamheid: Dit waren de trends van ESNS2020

Emilie Kannekens en Casper Nederhand van MassiveMusic waren van woensdag tot zaterdag bij Eurosonic Noorderslag (ESNS). Dit is hun verslag.

Queens Pleasure
Foto: Ben Houdijk

Tekst: Emilie Kannekens en Casper Nederhand (MassiveMusic)

ESNS is het festival waarvan je blij bent dat het geen dag langer duurt. Niet omdat het eentonig of vervelend is, maar juist omdat er zoveel gebeurt en het onmogelijk is om alles te zien. De eerste drie dagen komen meer dan 4000 nationale en internationale professionals uit alle hoeken van de muziekindustrie netwerken en panels bezoeken in de Oosterpoort. Diezelfde Oosterpoort is zaterdagavond omgetoverd tot een doolhof waar liefhebbers van de Nederlandse popmuziek op zoek gaan naar veelbelovende artiesten van eigen bodem. En er zijn gedurende de hele week ‘s avonds meer dan 300 concerten, verdeeld over 39 podia in de hele stad.

De honger om nieuwe muziek te consumeren is groot, net als de FOMO om net dat concert te missen van de artiest die volgend jaar door het dak gaat. Iedereen die ESNS regelmatig bezoekt heeft wel een verhaal over dat ene jaar dat je Feist, Stormzy of Dua Lipa in een klein zaaltje voor 50 man kon zien spelen. Als wij een gok zouden moeten wagen waren de grote beloftes dit jaar de Britse zangeres Celeste, die aan de rij buiten te zien eigenlijk al lang niet meer onontdekt is, en Alfie Templeman, een 17-jarige ‘slaapkamercomponist’ met een breed scala aan comfortabele indiepop.

Net als voorgaande jaren was er niet een specifiek muzikaal genre dat ESNS 2020 domineerde. Genres overlappen steeds vaker, waardoor het moeilijk is de meeste acts in een afgebakend muzikaal hokje te stoppen. Denk aan Altin Gun of Alex Gough. Natuurlijk zien we binnen de enorme diversiteit van het festival ook trends, in het muzikale programma en tijdens de panels. We hebben er drie op een rij gezet.

Influencers turn artists: een trend die alleen maar groeit

Voorheen werden artiesten meestal populair doordat ze ontdekt werden en werd een following pas later gecreëerd. Tegenwoordig is het steeds gebruikelijker dat een artiest een fanbase laat groeien terwijl zijn of haar muziek nog in ontwikkeling is. Voorbeelden zijn artiesten als Famkelouise (vorig jaar), en Blanks en Joost (dit jaar). Zij bouwden aan een online following door hun creatieve processen vast te leggen en zich in eerste instantie te richten op het creëren van content. Bij de Groningse artiest Blanks bestond deze content voornamelijk uit covers met zogeheten style switches. Een 80s discoversie van Post Malone’s ‘Better Now’ haalde op YouTube bijvoorbeeld 8 miljoen views. Nu focust Blanks zich op zijn eigen songs, die hij met meer dan een miljoen followers gemakkelijk aan de man kan brengen. Verschillende panels bij de ESNS conference besteedden hier aandacht aan, door te vertellen over nieuwe manieren van promotie en inkomstenwerving.

Celeste
Celeste Foto: Bart Heemskerk

2020: het jaar van de Nederlandstalige (indie)pop

Waar Nederlandstalige muziek een tijd lang minder populair was, was het dit jaar breed vertegenwoordigd. Veel nieuwe maar ook oude bekenden verkozen de Nederlandse taal boven Engels. Bij de virale sensatie Merol grenst dit aan kleinkunst, maar er was ook veel indie en pop, zoals Wies, Vic Willems en Eefje de Visser.

Duurzaamheid en de muziekindustrie

Ook in de muziekindustrie is steeds meer aandacht voor het milieu. Tijdens ESNS werden op de Oosterpoort en de buitenlocaties geen wegwerpbekers meer gebruikt en de plastic betaalmuntjes zijn al een aantal jaar vervangen door een cashless systeem met polsbandjes. Voor de eerste keer werd er tijdens de dagen voor Eurosonic een training georganiseerd door A Greener Festival, waarbij zij lieten zien hoe festivals groener en duurzamer kunnen worden. Ook tijdens de conferentie werd er tijdens de panels in onder andere Is the Music Industry Declaring Climate Emergency? Or in Other Words: Let's Get Our F**king Shit Together een podium gegeven aan klimaatactivisten. Er werd besproken hoe Coldplay heeft aangegeven niet meer te toeren totdat dit op een klimaatneutrale manier kan (wat natuurlijk een inkoppertje is voor vele grappen van mensen die liever niet naar hun muziek luisteren). Ook Billie Eilish wil een zo groen mogelijke wereldtour organiseren, compleet met een ‘Billie Eilish Eco Village’. Hier krijgen fans informatie over klimaatveranderingen en hoe zij een verschil kunnen maken. Voor de intensieve luisteraar van Billie’s muziek is dat geen verrassing: ‘All the Good Girls Go to Hell’ is overduidelijk een noodkreet voor moeder aarde - Even God herself has enemies.

Ondanks dat ESNS geen dag langer had moeten duren, kunnen wij nu al niet wachten op de volgende editie. ESNS is nog steeds een extreem relevant evenement voor iedereen die in de muziekindustrie werkt, en voor muziekliefhebbers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste muziek. Of: simpelweg willen genieten van al het live entertainment dat Groningen gedurende deze dagen te bieden heeft.

Via deze spotify lijst kun je luisteren naar 15 aanbevelingen van acts die wij afgelopen dagen tijdens ESNS hebben gezien en gehoord.

Over de schrijvers

Emilie Kannekens en Casper Nederhand, A&R Managers en Music Researchers van internationaal creatief muziekbureau MassiveMusic, waren van woensdag tot zaterdag bij Eurosonic Noorderslag (ESNS), het grootste muzikale showcasefestival van Europa dat ieder jaar in Groningen plaatsvindt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie