Adverteerders hebben dit jaar 1,1 miljoen euro meer uitgegeven aan offline advertenties rond Black Friday dan vorig jaar. Uit cijfers van media registratiebureau Adfact blijkt dat er vooral op radio en televisie meer werd gespendeerd. In totaal werd er in 2020 al ruim 193,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties in offline media, de feestdagen nog niet meegerekend.
Advertentiebestedingen rondom het uit de VS overgewaaide Black Friday namen dit jaar 4,7% toe ten opzichte van 2019. Voor de radio was deze toename zelfs nog groter: hier werd maar liefst 17,6% meer aan advertenties uitgegeven. Opvallend is dat er dit jaar minder verschillende adverteerders geadverteerd hebben, maar dat het budget hoger was (117 versus 144 miljoen vorig jaar).
Lockdowns
Dat vooral de ‘traditionele media’ radio en televisie dit jaar een stijging zagen in advertentiebestedingen, komt volgens Joris Bos, Managing Director van Adfact, door de verschillende ‘lockdowns’ van dit jaar. ‘Ondanks de crisis of misschien zelfs dankzij deze crisis, is er ruim meer budget aan advertenties uitgegeven dit jaar. Adverteerders lijken goed aan te voelen dat mensen juist door het vele thuiszitten extra gevoelig zijn voor aantrekkelijke aanbiedingen en spelen daarop in.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!