1 op de 10 reacties op social kanalen RTL is een haatreactie: 'Zorgwekkende cijfers'

Mensen van kleur en queer vrouwen zijn het vaakst het doelwit van haat.

Gemiddeld is 1 op de 10 reacties op de Instagram-kanalen van RTL Nederland is een haatreactie. Daarnaast bestaan er grote verschillen tussen groepen mensen en worden met name gemarginaliseerde groepen door haatreacties geraakt. Mensen van kleur en queer vrouwen zijn het vaakst het doelwit van haat.

Dat blijkt uit dataonderzoek dat RTL deed. Er is met behulp van AI gekeken naar ruim 210.000 reacties, gepost tijdens de eerste zes maanden van dit jaar op de Instagram-kanalen van Videoland, RTL Nieuws, RTL Boulevard en RTL.nl. 

1 op 5 reacties naar queer vrouwen haatdragend

Uit de resultaten wordt duidelijk dat bepaalde groepen meer dan gemiddeld doelwit zijn van haat. Zo ontvangen vrouwen (11,4%) meer haat dan mannen (10,3%), al blijven mannen duidelijk niet buiten schot en is het verschil relatief klein.

Mensen van kleur daarentegen ontvangen ruim 1,5 keer zoveel haat als witte mensen. De groep die daarnaast het hardst wordt getroffen is de queer-community (alle mensen die deel uitmaken van de lhbti-gemeenschap en dus niet heteroseksueel en cisgender zijn) met 49 procent meer haatreacties per post dan niet-queer mensen. Binnen de queer community zijn queer vrouwen het grootste doelwit: 1 op de 5 reacties over queer vrouwen is een haatreactie. 

Negatieve maatschappelijke impact  

Ervaringen uit het verleden laten zien dat de impact op mensen die doelwit zijn van haat, enorm kan zijn, zegt Sander van Haperen, Universitair Docent Public Policy and Governance aan de Universiteit van Amsterdam. 'De resultaten van dit onderzoek tonen het structurele maatschappelijke probleem waar ook andere publieke figureren mee te maken hebben, zoals politici, artiesten en sporters. De impact hiervan kan zeer negatief zijn. We weten dat online haat op individueel vlak overweldigend kan zijn en pijn kan doen. En het risico bestaat op het zogenoemde chilling effect. Dat is het effect waarbij mensen minder geneigd zijn zichzelf te uiten en uit te spreken, wat kan leiden tot minder diversiteit in het publieke debat.'

Zorg over invloed op beeldvorming 

Ceo Sven Sauvé van RTL spreekt van zorgwekkende cijfers: 'Aan de start van het onderzoek hadden we het vermoeden dat het probleem van online haat groot is, en toch zijn we verbaasd over de hoge percentages. Onze zorg is dat deze verharding in de samenleving de representatie van specifieke groepen in onze programma’s onder druk zet, waardoor de kans bestaat dat ze letterlijk uit beeld verdwijnen. Ons doel is om programma's te maken waarin mensen zich kunnen herkennen, of waarin ze een kijkje krijgen in het leven van de ander. Dat is de kracht van media, en we zullen er alles aan doen om die missie en daarmee de diversiteit in onze programma’s te waarborgen.'

Veel haatreacties komen van 1% reageerders

Uit het onderzoek blijkt ook dat 1 procent van alle reageerders verantwoordelijk is voor bijna een derde van alle haatreacties. Daarnaast heeft de overgrote meerderheid van de reageerders op de Instagra-kanalen van RTL in het eerste half jaar geen enkele haatreactie gestuurd. 'Juist dat positieve tegengeluid sterkt RTL in de missie om het onderwerp van online haat te blijven agenderen.' 

Al eerder werd RTL genomineerd voor een Best Social Award voor het ingrijpen op haatreacties op het programma Drag Race Holland. De resultaten van dit onderzoek zijn aanleiding om die manier van actief en snel ingrijpen te standaardiseren voor alle redacties. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie