Premium

Welke rol kan design spelen in de roerige industrie van live events?

De visuele identiteit van Pitch.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Welke rol speelt design voor het elektronisch muziekfestival Pitch? We vroegen het Bente Bollmann, marketingmanager bij Mojo Concerts.

Pitch is in een paar jaar gegroeid van 4.250 naar 11.000 bezoekers per dag. Volgens Bente Bollmann, marketingmanager bij Mojo Concerts en verantwoordelijk voor Lowlands, Down the Rabbit Hole en tot met 2014 voor Pitch, was er nog ruimte in het segment. ‘Er was nog geen festival dat zich helemaal focuste op live elektronische muziek. Natuurlijk zijn er veel festivals met dj’s, maar bij Pitch proberen we zoveel mogelijk acts live te laten optreden,’ aldus Bollmann.

Wat voor soort publiek trekt Pitch?

‘Het Pitch-festival vindt midden in de stad plaats. Het publiek is hip Amsterdams, de meeste mensen komen echt uit de Randstad. Het is de voorhoede van de muziekliefhebbers. Veel van onze acts zijn nog niet heel bekend bij het grote publiek. Afgelopen jaar, zomer 2014, werd het programma iets breder dan de jaren daarvoor en toen zagen we dat sommige mensen speciaal voor één van de headliners kwamen. Het was toen bij één show behoorlijk druk waardoor het een beetje vastliep.’



Niet des Pitch?

We zijn nog eens goed naar de opzet van het festival gaan kijken. Dit jaar wordt de programmering scherper, dus we doen minder grote acts. Vorig jaar hadden we voor het eerst een buitenpodium, maar dat bleek voor Pitch toch niet helemaal de juiste stap: het paste niet goed in het logistieke plaatje. Nu gaan we weer terug naar de opzet van het jaar daarvoor met een grote en kleine buitentent, de Westergasfabriek en de drie kleinere binnenlocaties, dan kan het publiek zich wat beter over het terrein verspreiden.’

Jullie positioneren je in visueel opzicht vrij eigenzinnig. Welke rol speelt huisstijl bij evenementen?

‘Huisstijl is samen met de tone-of-voice het belangrijkste waarmee je je van tevoren kunt onderscheiden. De programmering staat voorop, maar met de visuele identiteit kun je je doelgroep heel goed aangespreken. Wij zagen dat veel festivals frisse kleuren gebruiken en een zomergevoel willen uitstralen. Bij Pitch zijn we daar heel nadrukkelijk vanaf gestapt met een grafischer, conceptueler ontwerp. Dat past bij onze doelgroep en spreekt hen aan.’

Wat komt er bij zo’n event-designopdracht kijken? Waar vraag je om?

‘We beginnen altijd met de ontwikkeling van campagnebeeld en vervolgens leiden we daar een heleboel dingen van af zoals posters, flyers, de website, app en uitingen op sociale media. Het design wordt ook consequent doorgetrokken op het ticket en het polsbandje. Het eerste jaar was Pitch een relatief klein festival, waardoor we het hele terrein konden onderdompelen in dezelfde vormgeving. Op een gegeven moment werd het te duur om de aankleding op het hele terrein ieder jaar te vervangen, dus daar hebben we vorig jaar van afgezien.’

Het werd te groot?

‘We zorgen nu dat het artwork van de campagne en de aankleding van het terrein qua feel op elkaar aansluiten, maar we maken de aankleding van het terrein autonoom voor meerdere jaren. We hoeven daardoor niet elk jaar nieuwe banners, signing en aankleding te laten maken en behouden toch de relatie met het artwork in de campagne. De aankleding was vorig jaar grotendeels zwart met wit, terwijl onze campagne dit jaar roze is. Door het gebruik van de vormen en andere beeldtaal zie je meteen: dat is Pitch.’

Ieder jaar hetzelfde en toch steeds een beetje anders. Hoe is het ontwerp veranderd in de afgelopen jaren?

‘Het eerste jaar begonnen we met een rode poster met een pop. Daar hebben we daarna op voortgeborduurd, maar er zit wel een zekere ontwikkeling in. Het design werd steeds dynamischer en digitaler. In het begin werd het beeld gefotografeerd en vervolgens in Photoshop bewerkt. Daarna gingen we met video werken en zag je ook in de stilstaande beelden een suggestie van beweging. Vorig jaar lieten we voor het eerst menselijkheid in het ontwerp terugkomen door een gezicht in de campagne te gebruiken. Dat trekken we dit jaar door met de ogen in het masker. Die ogen kijken de bezoeker of kijker echt aan, waardoor we hopelijk een connectie met de kijker maken. De “t” in het logo is door de jaren heen steeds belangrijker geworden. In de letter zit een zigzag, dat is een heel krachtig en herkenbaar beeld, misschien wel krachtiger dan de hele naam Pitch. De “t” is een iconische letter geworden. Zelf hebben we het grappend over de “t” van Pitch.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie