Vanochtend stond het weer eens in de Volkskrant.
Geschreven door Francisco van Jole die Andrew Keen opvoert, de auteur van The Cult of the Amateur.
Een boek met de ondertitel: Hoe het hedendaagse internet onze cultuur om zeep helpt.
De wereld gaat er aan. Door al die stomme, niet-deskundige amateurs die maar wat doen en geen respect hebben voor echte kennis en deskundigheid.
Leuke gedachte.
Heeft Keen gelijk?
Laten we gewoon jatten uit het stuk van Van Jole (immers de mores op internet) en melden dat Keen treurt om het verdwijnen van bijvoorbeeld de toonaangevende platenzaken 'waar het zo goed toeven was tussen de liefhebbers en deskundige verkopers', hij ziet met lede ogen aan dat de webfilmpjes zo goedkoop moeten zijn dat acteurs er geen droog brood aan verdienen: een internetversie van de populaire tv-serie The Office moest het vanwege de kosten doen zonder de hoofdrolspeler.
De professionals worden volgens Keen van hun voetstuk gestoten door 'amateurs' die hun materiaal bij elkaar jatten of verzinnen.
Het meest rouwt Keen om de ondergang van gevestigde nieuwsmedia. Kranten dreigen te verdwijnen omdat hun kostbare nieuwspagina's leeg gevreten worden door hobbyende webloggers die het nieuws overschrijven.
Vaak alleen om te beweren dat die media niet deugen. En sites als eBay en Marktplaats snijden de economische levensaders van de oude media af met gratis advertentieruimte.
Keen ziet het al voor zich: een wereld zonder de New York Times.... 'Als er geen traditionele nieuwsvoorziening meer is, zullen de online sites hun jacht op de waarheid dan staken en gewoon alle feiten maar gaan verzinnen?'
Auteursrecht is inderdaad een paria op internet. De gedachte dat mooie instituten bedreigd worden door al die hordes amateurs die roven en beledigen, is ook wel een aardige. Ik denk dat ik het boek van Keen maar eens ga lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!