Premium

'We willen 2 miljoen Nederlanders een Coca-Cola zero sugar laten proeven'

[INTERVIEW] Het bestaande Coke zero komt te vervallen en de nieuwe smaakt nog meer naar het origineel. Wat is de rol van Coke Light nog?

Coca-Cola brengt in september 2016 een nieuw product op de Nederlandse markt: Coca-Cola zero sugar. Dat tijdens de officiële opening van de vernieuwde Coca-Cola fabriek in Dongen. Volgens Coca-Cola toont de lancering dat het serieus investeert in innovatie. Het bestaande Coca-Cola zero – bekend van het zwarte blikje en etiket - komt vanaf september te vervallen.

Geoptimaliseerde blend
Coca-Cola Nederland zegt dat de smaak van de nieuwe Coca-Cola zero sugar nog meer lijkt op de klassieke Coca-Cola. ‘De ingrediënten zijn niet gewijzigd; alleen de blend is geoptimaliseerd.’ Coca-Cola zegt het belangrijk te vinden om nu en in de toekomst consumenten alternatieven te bieden die steeds minder of geen suiker bevatten. ‘We blijven daarom innoveren.’ Therese Noorlander (foto), director public affairs and communications bij Coca-Cola Nederland gaat in een interview met Adfogroep verder in op de lancering van de nieuwe &;Diet Coke&;.

Coca-Cola zero is ooit in de markt gezet als mannelijke variant van Coca-Cola light. Is het de bedoeling dat de grens &;man-cola-zonder-suiker&;/&;vrouw-cola-zonder-suiker&; vervaagt?
&;Vorig jaar hebben we de eenmerkstrategie van Coca-Cola gelanceerd. Daarin hebben we afscheid genomen van separate uitingen en brengen we alle varianten van Coca-Cola bij elkaar. Met de  éénmerkstrategie wordt het iconische imago van Coca-Cola doorgetrokken naar de andere producten binnen het portfolio, wordt de nadruk gelegd op de specifieke kenmerken van elk Coca-Cola-product en worden juist de verschillende beschikbare keuzes onder de aandacht gebracht. We willen het consumenten makkelijker maken om een product te kiezen dat het beste bij hun smaak, leefstijl en voedingspatroon past.&;

Coca-Cola claimt dat de smaak van deze light cola nog dichter bij de klassieke Coca-Cola ligt. Welke rol heeft Coca-Cola light na deze lancering nog?
&;Deze zero cola ligt inderdaad nog dichter bij de smaak van de klassieke Coca-Cola. Coca-Cola light heeft een andere "blend" van zoetstoffen en heeft daardoor een andere smaak waar een grote groep consumenten fan van is. Coca-Cola light is een van onze heerlijke varianten onder het merk Coca-Cola. En Coca-Cola light heeft inderdaad net als Coca-Cola zero sugar geen calorieën en geen suiker.&;

Coca-Cola gaat de grootste marketingcampagne voeren van de afgelopen 10 jaar in Nederland. Wat maakt deze campagne anders?
&;Deze campagne zet vol in op televisie, outdoor, sampling, online en aandacht op de winkelvloer. Het zal een geïntegreerde campagne zijn waarin diverse elementen samenkomen. En we zullen alle Coca-Cola-drinkers actief aanmoedigen om deze nieuwe variant te proberen. We willen 2 miljoen Nederlanders een Coca-Cola zero sugar laten proeven. Bovendien zal Coca-Cola zero sugar vanaf September een prominentere rol in alle Coca-Cola marketing uitingen krijgen.&;

In de visual die jullie nu hebben vrijgegeven staat ‘Smaakt meer als Coca-Cola, Lijkt meer op Coca-Cola’. Zijn smaak en uiterlijk (verpakking) dan ook de belangrijkste onderwerpen in die campagne?
&;Ja, dit is inderdaad een belangrijke boodschap. Naast de naam die alle twijfel moet wegnemen: zero sugar. Dit omdat we in Nederland weten dat 78% van de consumenten het aantal calorieën in een Coca-Cola light .&;

Coca-Cola benadrukt dat het merendeel van de Coca-Cola zero sugar wordt geproduceerd in de nieuwe Coca-Cola fabriek in Dongen. Wordt ‘made in Holland’ ook een boodschap die je aan de Nederlandse consument wil overbrengen?
&;We zijn ontzettend trots dat ook dit product heel lokaal gemaakt wordt. Net als de andere 85% onze dranken die in Nederland verkocht wordt. Het "Made In Holland" is iets dat we duidelijk zullen communiceren via onze website en naar klanten. Het zal voor nu geen onderdeel uitmaken van de geplande consumentencampagne rondom Coca-Cola zero sugar.&;

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie