Het Engelse luxewarenhuis Harrods maakt zijn enorme etalages met kerstoutfits interactief door er enorme QR-codes op te plakken. Passanten die een QR-code scannen met hun smartphone, zien in hun browser-app een robot opstaan die zich in de etalage lijkt te bevinden. De robot, die een Harrods-logo draagt, doet vervolgens een houterige maar later soepele dans en neemt afscheid met een kerstmuts op. Er zijn varianten van de QR-code, die respectievelijk een rode of gouden robot op het smartphonescherm laten zien.
AR steeds vaker gebruikt
Deze vorm van Augmented Reality (AR) is voor Harrods ontwikkeld door het bedrijf Visualise. Ontwikkelaars hebben de robots gemaakt aan de hand van 3D-animaties van bewegingstechnieken, SLAM Tracking-software en zelf aangepaste software voor de animaties. Het was een uitdaging om de robotanimaties realistisch over te laten komen op uiteenlopende typen smartphones, stelt het bedrijf in een blogpost waar meerdere websites over schrijven.
AR wint aan populariteit in de marketingwereld. Zo noemt de populaire app Snapchat AR de nieuwe kleedkamer, prijst Marvel een nieuwe film aan met een AR-app en gebruikt Samsung AR om zijn nieuwe smartphones tot leven te brengen. Adformatie publiceert tweewekelijks een overzicht met het laatste nieuws rondom AR.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!