Ontslag op sociale voet
Social media lijkt bij uitstek de plek om je mening ongefilterd te uiten. Maar niet alle uitingen blijven ongezien of ongehoord. Uit onderzoek van DAS is gebleken dat één op de tien ontslagzaken gepaard gaan met uitingen op social media. Er zijn dus eigenlijk twee opties om jezelf te beschermen tegen dit soort ellende: óf je bent voorzichtig met wat je post op je eigen tijdlijn, óf je voegt je werkgever gewoon niet toe op Facebook, Twitter, Instagram of LinkedIn. Het tijdperk van knipperen met je ogen en doen alsof je niet wist wat je post voor uitwerking heeft op de samenleving zit er echt niet meer in. Helaas.
Sociaal verslaafd
Dat het langzaam bergafwaarts gaat met onze samenleving blijkt maar weer. Niet alleen worden één op de tien ontslagen veroorzaakt door social media, maar één op de zes jongeren blijkt ook nog eens social media verslaafd te zijn. Meisjes hebben meer last van het social media virus dan de jongens. Dat meiden vaak langer op de social media kanalen blijven hangen komt waarschijnlijk door het nemen van selfies en het plaatsen van kattenfilmpjes. Wat denk jij?
(S)kattige camouflage
Niet alleen jonge meiden zijn dol op het plaatsen van kattenfoto’s. Tijdens de politieactie in Brussel vroeg de overheid het gepeupel om over te gaan naar social media stilte. Dit verzoek ontpopte zich tot een kattenwalhalla. Een Nederlandse cameraman heeft een heuse viral op zijn naam staan. Hij plaatste een tweet van zijn kat Mozard om zo toch iets te kunnen Twitteren. Mozard wist zijn orkest flink op te blazen, want na zijn inzet stroomde Twitter vol met kattentweets. Dat Mozard en zijn baas een gevoelige snaar hadden geraakt was snel duidelijk. Het resulteerde in maar liefst 220.000 kattentweets. Om de impact van deze kittige viervoeters nog even te verduidelijken: op het hoogtepunt van de dag werden er per minuut 1300 foto’s van katachtigen gedeeld. De politieactie kreeg zo een (s)kattige camouflage.
De Belgische politie bedankte de Tweetcats door middel van een virtueel bakje politievoer. Lief!
Babynieuws!
Booming bazig babynieuws! Mark Zuckerberg wordt papa. Deze baby moet wel sociaal geboren worden. Mark neemt twee maanden betaald verlof op om zijn eerstgeborene te leren dat duimen niet in de mond, maar in de lucht omhoog horen. Een coole beslissing van onze enige echte Mark. Hij zou een rolvoorbeeld zijn voor alle andere werkgevers op directieniveau. Niet alleen de eigenaar van het platform krijgt een goed betaald verlofje, maar alle medewerkers van Facebook krijgen vier maanden betaald verlof om te wennen aan de rol van het ouderschap. Netflix gaat hier zelfs nog een stapje verder in. Vaders en moeders krijgen in het eerste jaar na de geboorte zoveel betaald verlof als ze zelf willen.
Als wij bij Netflix zouden werken wisten wij wel wat ons te doen stond…! Juist, bijna weekend!
Deze bijdrage is geschreven door social media bureau Blauw Gras. Wij geven merken een gezicht op social media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!