VrijMiBlog #21: de wekelijkse social media update

Social media bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over wereldvrede, jouw gratis PA op Facebook, Instagram fotoformaten, de bijdrage van WhatsApp aan anger management en web-notificaties van Twitter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vrede op aarde?
Nog nooit was wereldvrede zo dichtbij: woensdag schreef Burger King een aan McDonald’s met een voorstel voor een gezamenlijke inspanning voor de Internationale Dag van de Vrede op 21 september. Onder het motto “one day, one burger” stelde Burger King voor om de McWhopper te creëren. Dit zou een kruising moeten worden tussen de best verkopende burgers van beide fastfoodketens: de Big Mac en de Whopper. McDonald’s reageerde via echter negatief en kapte de vredesonderhandelingen behoorlijk resoluut af.

Een duurzame oplossing van de fastfood battle lijkt verder weg dan ooit. Het bericht van McDonald’s CEO Steve eindigt met “P.S. A simple phone call will do next time”. Autsj. De reacties van consumenten op social media liegen er dan ook niet om. Helaas lijkt het McDonald’s webcareteam de sfeer niet aan te voelen en reageert deze standaard volgens het boekje. 


Tsja. Wij kunnen het niet beter samenvatten dan hoe Jeffrey Schrijver in een reactie schreef: “McDonald’s bewijst maar weer… You can’t let a clown do the job of a king.” 

Je eigen slimme assistent?
Ben je op zoek naar de beste burgerbar in town, een cadeautje voor je schoonmoeder of de hotste hotspots op je volgende tropische vakantiebestemming? Binnenkort kan je eigen digitale assistent ‘M’ je hiermee helpen. is een test gestart met M, een slimme assistent die werkt vanuit de berichtendienst Messenger. M is een nieuwe concurrent voor andere digitale assistenten zoals Siri en TaskRabbit. Het USP van M is dat het een hybride is tussen kunstmatige intelligentie en menselijke medewerkers van Facebook. Zo weet je zeker dat al je vragen beantwoord zullen worden.

Hoe het werkt? Je kunt M een bericht sturen op dezelfde manier als waarop je je vrienden een bericht zou sturen in Messenger. M reageert op je vraag en stuurt een update wanneer de taak is uitgevoerd. David Marcus, eindbaas van Facebook Messenger, dat M op dit moment nog geen gebruik maakt van de grote hoeveelheid gegevens die Facebook over jou verzameld. Nu worden de antwoorden op jouw vragen alleen gegeven op basis van de informatie die jij in het gesprek aan M geeft. In de toekomst wordt er mogelijk wel gebruik gemaakt van de verzamelde data. “At some point, with proper user consent”, aldus Marcus.

Het gebruik van de service is gratis, dus je vraagt je vast af hoe Facebook het salaris van M gaat betalen. Facebook lijkt zich met name te richten op commerciële toepassingen en kan geld gaan verdienen als jij producten koopt die M jou aanbeveelt. Als de 700 miljoen gebruikers van Messenger M ook als personal shopper gaan gebruiken, kan dat behoorlijk lucratief zijn. Facebook is de test gestart in Californië, en het is nog niet bekend wanneer de dienst ook in andere gebieden kan worden gebruikt. Voorlopig blijft M dus nog even een big American dream en zal je toch echt zelf een cadeautje voor je schoonmoeder uit moeten zoeken. 

Thinking outside the box
Instagram heeft letterlijk buiten de vaste kaders nagedacht en gisteren aan dat het de verplichting voor vierkante foto’s en video’s loslaat. Gebruikers kunnen voortaan ook staande en liggende beelden uploaden. In het uploadvenster staat nu linksonder een knop waarmee dit geregeld kan worden. De verklaring van Instagram voor dit nieuwe beleid: “Square format has been and always will be part of who we are. That said, the visual story you’re trying to tell should always come first, and we want to make it simple and fun for you to share moments just the way you want to.”

Vanaf heden hoef je je dus geen zorgen meer te maken dat de foto die je op vakantie van je strandbedje of de Golden Gate Bridge maakt er niet in volle glorie opstaat. Instagram zelf is vooral benieuwd naar de gevolgen voor video, omdat widescreen video’s veel cinematischer aanvoelen. Om het design strak te houden en het Instagram-gevoel niet helemaal kwijt te raken, blijft je profiel wel gewoon uit vierkante kiekjes bestaan. 

WhatsApp draagt bij aan anger management
Heb je een Android telefoon? Dan kun jij nu ook genieten van een aantal nieuwe features van die jouw leven zo veel makkelijker gaan maken. Een groot voordeel van de upgrade is dat het eindelijk mogelijk is om een beetje te sjoemelen met de (vaak gehate) blauwe vinkjes. Chats kunnen namelijk als gelezen of ongelezen gemarkeerd worden; lang leve de privacy!

Een ander leuk nieuw snufje is dat je per chat in kunt stellen of je een melding wilt ontvangen van een nieuw bericht op je scherm en welk geluid dat maakt. Wij zien genoeg mogelijkheden om irritante appers op een sociaal verantwoorde manier te negeren. En er is ook goed nieuws voor de mensen die je wel graag spreekt: de nieuwe versie belooft minder dataverbruik tijdens bellen via WhatsApp. Nog steeds niet overtuigd om de update te installeren? Lees dan verder, want het beste hebben we nog niet verteld. De nieuwe versie biedt namelijk een positieve bijdrage aan je anger management.

Onder de emoji’s die zijn toegevoegd zit namelijk ook een middelvinger, uiteraard in verschillende tinten huidskleuren. En zeg nou zelf: virtueel een middelvinger op kunnen steken zegt toch zo veel meer dan duizend rood aangelopen emoji’s. Psst: als -gebruiker kun je deze update al vanaf begin augustus installeren. 

Twitter introduceert web-notificaties voor direct messages
Naast het buitenhangen van de (vuile) was, is Twitter ook weer een beetje geschikter om zaken binnenskamers te bespreken. Afgelopen maandag kondigde Twitter via aan dat web-notificaties voor privéberichten beschikbaar zijn gemaakt. Op de kun je (binnenkort) de optie vinden om de notificatie in te schakelen. Wanneer je twitter.com open hebt staan in je browser en een direct message krijgt, verschijnt hier rechtsboven in je scherm een melding van.

Waarschijnlijk wordt de functie uitgerold, dus het zou kunnen dat je nog even moet wachten op deze nieuwe feature. informeerden we je al dat Twitter de limiet van 140 tekens voor direct messages heeft opgeheven. Dit werd waarschijnlijk ook gedaan om gebruikers te stimuleren meer gebruik te maken van het communiceren via direct messages. Ons oordeel? Best handig, maar denk er wel even aan wie jou privéberichten stuurt en of je dat wel - voor iedereen zichtbaar - in je beeldscherm wil zien voor je de notificaties inschakelt.

Resumé: het slechte nieuws van deze week is dat er nog geen vrede op aarde is, maar het goede nieuws is dat Facebook, Instagram, WhatsApp en Twitter weer hun uiterste beste hebben gedaan om jouw leven makkelijker te maken. Halleluja voor social media!

Deze bijdrage is geschreven door . Wij geven merken een gezicht op social media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie