VrijMiBlog #20: de wekelijkse social media update

Social media bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week hebben we het over #SAIL2015, mobiel betalen met een selfie, de nieuwe app Pooductive en Facebook als zoekmachine.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inhakers Sail 2015

Niet te missen op social media deze week: Sail 2015. Kapitein (In)haak nam het roer bij veel organisaties over en stemde de koers van de contentkalenders af op deze grote bootshow in Amsterdam. vindt eens in de vijf jaar plaats en is uitgegroeid tot het grootste gratis nautische evenement van Europa. De posts die binnen kwamen varen op social media waren natuurlijk niet onverwacht, maar soms wel onverwacht leuk. Uit de overvloed aan inhakers op hebben we de leukste zes voor je geselecteerd.

Ter land, ter zee of in de lucht… zet alle zeilen bij om een leuke inhaker van de grond te krijgen. Wij wensen hen een behouden (lucht)vaart!

heeft een leuke flessenpost bedacht:

Alle kapiteins aan dek! zet in op een sterkere grap:

ziet een leuke middag in het water vallen…

Er zijn echter meer kapers op de kust die ook de blits hadden willen maken met deze grap, zoals . haalt hen de wind uit de zeilen:

Ten slotte grijpt aan om een gewone advertentie bijzonder te maken:

Wij hebben weer genoten van Sail 2015, niet alleen online, maar ook offline. Wist je dat wij in onze eigen thuishaven front row zitten bij het echte werk? Naast alle zeilschepen die voorbij kwamen varen hebben we natuurlijk ook ander social media nieuws voor je in de gaten gehouden. Lees snel verder!

WhatsApp Web nu ook voor iPhone

De dag waarvan je wist dat die zou komen: is eindelijk ook beschikbaar voor iPhone-gebruikers. Sinds begin dit jaar was deze al beschikbaar voor gebruikers van Android, BlackBerry en Windows Phone. WhatsApp Web maakt het mogelijk om berichten op WhatsApp te verzenden via een webbrowser. Vanaf je computer chatten met je WhatsApp vrienden dus. Vanaf zowel een Mac als een Windows-pc heb je toegang tot alle gesprekken op je iPhone. De functie wordt gefaseerd uitgerold, dus het zou kunnen dat je nog heel even moet wachten. 

Strike a selfie pose

Alle Snapchat lovers en selfie queens opgelet! De donkere tijden waarin jij gedwongen werd om je wachtwoorden op je computer of telefoon op te slaan - wie kan die tientallen wachtwoorden die je voor allerlei websites nodig hebt immers onthouden - is (bijna) voorbij. Vanaf deze week beginnen MasterCard, International Card Services en ABN Amro met het testen van het mobiel betalen via een gezichtsscan in plaats van een wachtwoord. De naam van deze nieuwe techniek? . Anders dan de naam doet vermoeden gaat het echter niet om een foto, maar om gezichtsherkenning met video. Door de consument met de ogen te laten knipperen moet worden voorkomen dat inventieve boefjes een foto van hun slachtoffer voor de camera houden om zo hun kas te kraken. MasterCard zegt door het meten van reflecties vervalsingen met video’s of gifjes te kunnen ontmaskeren. Het nieuws over de introductie van Selfiepay werd in juli al aangekondigd. Toen zei Ajay Bhalla, verantwoordelijk voor innovaties binnen Mastercard, tegen : “The new generation, which is into selfies… I think they’ll find it cool. They’ll embrace it.” Toen was echter nog niet bekend dat de proef in Nederland de wereldwijde primeur is. Een happy few van 750 klanten van ABN Amro konden zich vanaf afgelopen woensdag aanmelden voor de proef met Selfiepay. Ten slotte nog een geruststelling voor iedereen die vreest voor een hack van de database van Mastercard: niet de beelden zelf, maar een algoritme daarvan worden opgeslagen. Er is dus geen kans dat jouw selfies over het internet verspreid raken. Om het zekere voor het onzekere te nemen zou je in deze proef trouwens ook gewoon een ouderwetse vingerafdruk kunnen gebruiken om je te identificeren. Dat is weer een hele opluchting. 

Grote boodschap: de nieuwe app Pooductive

“We zullen ze eens een poepie laten ruiken”, moet Ricardo Gruber een paar maanden geleden gedacht hebben. Voor een nieuwe app die hij had bedacht vond hij in de eerste instantie slechts 3 geïnteresseerden op crowdfundingsite , die gezamenlijk 184 euro investeerden. Onverwacht werd zijn app toch een hype en is nu het gesprek van de dag. De naam van zijn geesteskind? . Gruber spelt het graag voor je uit:

De “place of magic and wonder” in de beschrijving is - plat uitgedrukt - het toilet. Deze gratis nieuwe iPhone-app brengt namelijk poepende mensen in contact. Je kunt chatten met vreemden, maar het is ook mogelijk om groepsgesprekken met vrienden te houden. Begrijp jij nog geen drol van waarom mensen deze app zouden willen gebruiken? Het USP van deze messaging app is dat het veel meer is dan alleen een app om gesprekken op te voeren. Gruber beschrijft het als “een community, bestaande uit mensen die zich in dezelfde positie bevinden”; letterlijk en figuurlijk kunnen we daar natuurlijk niets tegenin brengen. De speciale band die dit tussen mensen creëert zou moeten leiden tot creatieve en grappige gesprekken. En grappige conversaties maken je aan het lachen, wat dan weer goed is voor je abs. Deze redenatie van de makers van de app is waterdicht als je het ons vraagt. Bovendien maakt het een moment van verveling verrassend sociaal. Proberen dus! 

&;Facebooken&; het nieuwe &;Googlen&;?

Breaking news: Facebook is groter dan Google als verwijzer naar online mediamerken. Dit blijkt uit recente cijfers van , een bureau dat webanalytics uitvoert voor een paar grote spelers in de wereld van online uitgevers. In de grafiek hieronder is deze ontwikkeling visueel weergegeven. 

Pars.ly’s CTO (Chief Technology Officer) Andrew Montalenti onthult in wat het geheime wapen van Facebook in deze strijd is. Volgens Montalenti groeide bij Facebook het besef dat op dit sociale medium veel gesproken wordt over conversatiewaardige merken die in handen zijn van online uitgevers, en dat user-generated content niet interessant genoeg is om de gemiddelde Facebooker te blijven boeien. Door dit inzicht begon Facebook al met experimenten zoals , waarbij artikelen via een nieuwsfeed gepubliceerd worden. Door dit soort inspanningen - en wellicht een beetje handjeklap met online uitgevers - zijn mediabedrijven Facebook optimalisatie net zo belangrijk gaan vinden als zoekmachine optimalisatie. Facebook is momenteel alleen de belangrijkste speler als het om verwijzingen naar media gaat; als we het hebben over algemene online verwijzingen dan wordt Facebook nog altijd buiten spel gezet door zoekmachine gigant Google. 

Zo, je bent weer helemaal op de hoogte van het reilen en zeilen van social media. Of je nu gaat borrelen aan het water of je tassen pakt voor Lowlands, het wordt hoe dan ook een prachtig weekend!

Deze bijdrage is geschreven door . Wij geven merken een gezicht op social media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie