Vraag naar stagiairs communicatie explodeert

Vooral voor online werk, verdringing vaste banen dreigt

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De vraag naar communicatiestagiair(e)s is overal in ons land enorm gestegen. De Hogeschool Utrecht heeft het afgelopen studiejaar zelfs een tijdelijke ‘vacaturestop’ afgekondigd voor stageplekken. Er is vooral veel behoefte aan studenten voor online communicatie en het gaat bijna uitsluitend om uitvoering, zoals het vullen van blogs, websites en sociale-mediakanalen met content.

Rondgang UCK

De redactie van de Utrechtse Communicatie Kring signaleerde deze trend en maakte een rondgang langs diverse betrokkenen. Daaruit blijkt dat de communicatiestudenten vooral gewild zijn vanwege hun affiniteit met online communicatie. ‘Kennelijk leeft het idee dat de iets oudere generatie communicatieprofessionals hier toch minder goed in is’, aldus stagecoördinator Mieke van Oorschot bij Hogeschool Utrecht.

&;We kunnen het nauwelijks aan&

Bij de studierichting Bedrijfscommunicatie lopen elk jaar 60 studenten stage. Aan aanbod geen gebrek, iets wat voor alle communicatiestudies geldt. Tonja Berkelder van de HU: ‘We kunnen de verwerking nog maar nauwelijks aan, terwijl we alleen zaken doen met bedrijven die minimaal vijf werknemers hebben. De rest verwijzen we naar marktplaatsen op internet.’

Behoefte enorm

Ook Mieke Van Oorschot bevestigt de indruk dat het aanbod van stageplekken nog steeds groeit. ‘De behoefte bij bedrijven aan studenten die kennis hebben van online is gewoon enorm en het idee is kennelijk dat de iets oudere generatie communicatieprofessionals hier toch minder vaardig in is. Er zijn ook veel studenten die bij me komen met een aanbod van een stageplek bij start-ups die vrijwel uitsluitend online opereren.

Verdringing vaste banen

Intussen doet zich wel het probleem van verdringing op de arbeidsmarkt voor: ‘Als ik op de markt kijk, zie ik dat banen die er vroeger waren, nu worden ingevuld met stages’, zegt Alexandra Straus (ai Hoofd Communicatie bij Provincie Utrecht) geprikkeld: ‘Dat vind ik een hele slechte ontwikkeling. Je ziet ook geen juniorfuncties meer waar beginners ruimte en tijd krijgen om ons vak te leren. Het komt door alle bezuinigingen, maar ook door de ‘upgrading’ van het vak waardoor iedereen vindt dat alles ‘strategisch’ moet. Wij hebben nu een die duidelijk is afgebakend en tijdelijk van aard. Het draait om lezers- en gebruikersonderzoek van ons Provincie Utrecht Magazine. Een win-win situatie voor de stagiaire en voor ons, met goede begeleiding van de vaste collega’s. Alleen.. we kunnen niemand vinden..!’

Kosten besparen

Een rondgang langs enkele actuele aanbieders van stageplekken leert dat zij naast de online vaardigheid van studenten ook uit zijn op kostenbesparing. ZoalsMultitaste dat op Twitter een doet voor een stagiaire waaraan hoge eisen worden gesteld. 

Pauline van Riesen van uitzendbureau Morgenwerk.nl is zich er wel van bewust dat zij ook een betaalde kracht kan inhuren voor het werk dat er ligt. Maar voorlopig wil ze dat nog niet: ‘We hebben al wel een communicatiespecialist in huis maar we zijn nu net met een blog begonnen en daarom zoeken we een stagiaire om dat verder uit te bouwen.’

Maar ook zij ervaart de concurrentie op de markt. ‘Het valt echter niet mee om een stagiaire te vinden. We zoeken al enkele maanden, maar hebben er nog geen gevonden’, aldus Van Riesen.

Lees het volledige artikel van van UCK over de toegenomen vraag naar stagiaires

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie