Deze uitkomst uit het onderzoek 'Voor de buis in Nederland', dat vanmiddag bij KPN werd gepresenteerd, doet volgens de onderzoekers sterk denken aan het BVA-onderzoek van begin dit jaar.
Toen bleek slechts 18 procent van de kijkers naar een reclameblok te kijken, voor de reguliere tv-programma's gelden dus soortgelijke cijfers. De consument multitaskt alsof zijn leven er van afhangt en naarmate hij of zij jonger is nemen de activiteiten in omvang toe.
Daarmee kan de toestroom van adverteerders naar advertising, die in de programma's verstopt zit ook weer enigszins genuanceerd worden. De groep die namelijk geconcentreerd naar tv-programma's kijkt is klein en wordt alsmaar kleiner.
De cijfers van het onderzoek, door TNS Nipo, uitgevoerd onder bijna 38.000 mensen van 14 jaar en ouder, doen sterk denken aan wat we al wisten, maar het is nu tot in detail uitgezocht en voor het eerst op zo'n grote schaal, zegt Hette Spoelstra van TNS Nipo.
KPN gebruikt de uitkomsten op zijn beurt vooral om duidelijk te maken dat het tv-landschap aan het veranderen is. En dat er een markt is voor digitale tv en personal video recorders (PVR, die de KPN op 10 oktober in Nederland lanceert).
De uitkomsten:
Meer dan driekwart van de Nederlanders zit dagelijks voor de buis. Gemiddeld kijkt de Nederlander zo'n 150 minuten. Als we alleen naar de mensen kijken die tv-kijken, dan ligt het gemiddelde op 172 minuten.
Heel gericht wordt er absoluut niet gekeken, men doet voortdurend andere dingen tussendoor.
Er zijn inmiddels meer dan 2 tv-toestellen per huishouden. Bij de Nederlanders staat bij 39 procent bijna altijd/regelmatig de tv aan tijdens het eten. 24 procent eet zelfs altijd/regelmatig voor de tv. Het zijn vooral de tweeverdieners die dit doen.
Verder hebben KPN/TNS Nipo ook tal van onzinnige dingen onderzocht. Zo noemt 77 procent van de Nederlanders de afstandsbediening gewoon 'afstandsbediening', terwijl er ook mensen zijn die hem 'de baas' of 'kanaalzwemmertje' noemen.
Het is wel zo dat mannen nog steeds de macht hebben in de woonkamer, want de afstandsbediening ligt nog steeds bij meerderheid in hun handen.
Er is door TNS Nipo ook gevraagd hoe de ideale tv-avond er uit ziet en dan neigt de meerderheid toch naar: alle klussen zijn gedaan, men is alleen (geen discussie over zappen!), en kijkt rustig met een zak chips en wat te drinken. Ideaal, want het komt zelden voor?
Directeur consumentenmarkt Michiel Buitelaar legt uit waarom KPN er geld in heeft gestoken: 'We wilden eens vanuit de klant kijken, omdat we weten dat er grote veranderingen aan komen. Dit is een nul-meting. Over een paar jaar kunnen we zien wat er veranderd is.'
Hette Spoelstra van TNS Nipo zegt: 'Het is opmerkelijk om te zien dat mensen wel tien verschillende dingen kunnen doen tijdens het tv-kijken, maar aan de andere kant willen ze wel controle hebben. Als ze worden gestoord door een telefoontje of de deurbel vinden ze dat erg vervelend. Ik ben verrast door het feit dat mensen nog veel samen kijken, maar dat ze eigenlijk liever alleen kijken. Men wil controle en is ook niet meer bereid om te wachten.'
KPN wijst er op dat door de groei van tv-kanalen via digitale tv en de komst van de PVR mensen kunnen gaan kijken wat, waar en wanneer ze maar willen. De PVR heeft 100 uur geheugen en dus kan alles worden stopgezet en weer afgespeeld wanneer men zelf wil. 'Wat de mp3 voor muziek was, zal de PVR voor tv worden', zei Ludolf Rasterhoff, directeur KPN tv, vanmiddag.
Hij zegt: 'Er zal niet meer worden gekeken, maar anders. Ik kom net terug uit Korea en daar zie je dat een tv-soap een vervolg krijgt in mobiel. Via je mobiel kun je drie verschillende verhaallijnen volgen met beeld van de hoofdrolspelers. Het verandert echt de manier waarop programma's gemaakt worden. De PVR biedt meer keuze en gemak.'
Spoelstra: 'Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent het tv-kijken stopt als de telefoon of deurbel gaat. En dat ze dus het programma missen. Met de PVR stop je en ga je daarna weer verder waar je gebleven was.'
Nog één punt dat ook onderzocht is: op de vraag 'Wat ligt/staat er op je tv? ', antwoordde 1 procent: een kleedje.
41 procent heeft er niets op staan/liggen, maar er is een groep van 29 procent van de Nederlanders en die zet er dingen op als: de telefoon, het bruidsboeket, de eerste schoentjes van zoon/dochter en knuffels.
Pfff?.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!