Het elftal bestaat verder uit Leo Blokhuis, Beau Van Erven Dorens, Jeffrey Spalburg, Dennis van der Geest, Thomas Berge, Eric Corton, Ruben Nicolai en Bastiaan Ragas. De namen zijn in de Amsterdam Arena bekendgemaakt.
De vaders vormen het gezicht van de campagne, en zullen vanuit hun voorbeeldfunctie alle vaders van Nederland aanmoedigen om zelf vaker een boek te lezen en meer voor te lezen. Ze laten zien dat (voor)lezen leuk en nuttig is.
Coach: Mirjam Oldenhave
De bekende vaders gaan optreden in bibliotheken en op scholen en waar ze maar kunnen vragen ze aandacht voor voorlezen. Mirjam Oldenhave, schrijfster van onder meer de boeken over Mees Kees, werd eerder al beëdigd als coach van de campagne. Zij staat het elftal bij om vaders te helpen voorlezen.
Onderwijsminister Jet Bussemaker: ‘Dit voorleesvader-elftal laat andere vaders zien hoe leuk en nuttig voorlezen kan zijn. Het voorlezen van een prentenboek of spannend kinderboek bevordert niet alleen de taalontwikkeling en de woordenschat van jonge kinderen, ook stimuleert het de fantasie. Met als belangrijkste winst dat kinderen door voorlezen straks zelf meer gaan lezen.’
Lezen Centraal
Het elftal is gepresenteerd tijdens Lezen Centraal, het jaarlijkse congres van Stichting Lezen. Tijdens de opening van het congres benadrukte Gerlien van Dalen, directeur van de stichting, waarom juist een vaderlijk leesvoorbeeld van belang is. Zo kunnen vaders laten zien dat lezen ook een activiteit voor jongens is. Vaders voegen bovendien iets toe aan de leesopvoeding: vaders en moeders hebben een ander taalgebruik en verschillende voorleesstijlen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!