In het diepste geheim werd er de afgelopen maanden aan gewerkt: Hertog Jan Ongekend. Het gaat om een gelimiteerde reeks speciaalbieren die je eerst proeft, voordat je te weten komt wat je gaat drinklen.
Om zo weinig mogelijk over de inhoud te verklappen, is het bier verpakt in matzwarte kruiken. Ook de verpakking is van neutraal karton. Het bier heeft zelfs geen naam, alleen een code van cijfers en letters. Zo heet de eerste HJA15/1.
Onderin de verpakking ligt een kleine zwarte enveloppe, die je opent na het bier te hebben geproeft. In de envelop vind je informatie over het bier en de URL naar een online video. In deze video vertelt brouwer Roland over het ontstaan, de ingrediënten en het brouwproces.
The Valley en Hertog Jan ontwikkelden samen het concept van het nieuwe bier. De verpakking kwam tot stand in een samenwerking tussen adverteerder, creatief bureau en designbureau Osborne Pike. Vizeum en PR expert Fiona de Lange hebben al tijdens dit proces hoe het concept het beste bij de consument kan worden gebracht.
De kruikjes Hertog Jan Ongekend is te koop bij Jan Linders en Mitra en in de Hertog Jan Vriendenkring-cafés. Wie deze smaakervaring wil beleven moet er snel bij zijn, want de productie is gelimineerd. Van elk bier wordt niet meer dan één ketel gebrouwen. Later dit jaar volgen nog twee unieke smaakervaringen: de HJA15/2 en de HJA15/3.
Credits:
Klant: Hertog Jan (Inbev Nederland)
Verantwoordelijk bij klant: Erik Soeteman, Carmen Helmink, Joost van de Sande, Paul Rijks.
Bureau: The Valley
Creatie: Andrea Jansen, Joost van Praag Sigaar Creatief Directeur: Krijn Smits
Strateeg: Sytse Kooistra
Account: Mariëtte Vermeulen, Judith Weijers
Designbureau: Osborne Pike
Mediabureau: Vizeum
Productiemaatschappij: Filmgasten
Fotografie: Hans Pieterse
PR: Fiona de Lange (AlleZ PR & Communicatie)
Actiesite: SiteSupport