Onderlinge irritatie in de Utrechtse mediawereld die al enige tijd in kleinere kring hoorbaar is, wordt de laatste weken openlijk uitgevochten. Gisteren deelde RTV Utrecht (RTVu) een klap uit in het gezicht van De Utrechtse Internet Courant (DUIC) met de publicatie van een opmerkelijk bericht waarin wordt gesteld dat het nieuwe huis-aan-huisblad van DUIC ‘kampt met grote problemen’.
De problemen zouden te maken hebben met de bezorging van de tweewekelijkse (gedrukte) DUIC-uitgave. RTVu baseert haar conclusies op een eigen enquête en benaderde zelfs adverteerders van concurrent DUIC - waaronder de gemeente Utrecht - voor een reactie. In een bijbehorend video-item valt meteen de 'kleurende' tone-of-voice en woordkeus op waarmee reporter Marc van Rossum DUIC wegzet.
Boemerang
Bij DUIC zijn ze des duivels over deze actie, al hadden ze ‘m wel kunnen zien aankomen na een aanval die DUIC-hoofdredacteur Michael Kroonbergs op 4 januari jongstleden lanceerde. In een blog (over de kat en de neus van Henk Westbroek en de auto van de vrouw van de RTVu-hoofdredacteur) steekt Kroonbergs de draak met de kwaliteit van de berichtgeving van RTVu en vraagt hij zich af of hieraan jaarlijks ruim 7 ton subsidie van gemeente en provincie Utrecht moet worden besteed. Lokale politici roept hij op om in gesprek te gaan over de besteding van dit geld.
Onvrede
En (subsidie)geld is waar alle onvrede om draait. De fanatieke initiatiefnemers van DUIC werken zich al enkele jaren een slag in de rondte om deze start-up tot een succes te maken. Qua populariteit slagen ze daar heel goed in (de internetkrant trekt steeds meer lezers en werkt sinds kort ook samen met NU.nl), maar financieel het hoofd boven water houden is een ander verhaal. En dan knaagt het dat een concurrent flinke subsidie krijgt.
Verhoudingen
DUIC-uitgever Joris Daalhuisen uitte december jongstleden al zijn verbazing over de in zijn ogen 'pure concurrentievervalsing'. Maar hij benadrukte toen ook de goede verhoudingen in de Utrechtse mediawereld.
Daar lijkt nu toch een einde aan te komen. In een e-mail die RTVu-reporter Marc van Rossum op 8 februari jongstleden aan Daalhuisen stuurde, confronteert hij de DUIC-uitgever met een mini-peiling onder collega’s op de redactie waaruit de conclusie wordt getrokken dat “slechts 20,6% van de beoogde oplage wordt bezorgd”. Vervolgens wordt Daalhuisen gevraagd om hierop te reageren. In het bericht dat RTVu gisteren publiceerde wordt de conclusie dat het niet goed gaat met de bezorging van DUIC gebaseerd op een enquête onder het eigen RTVu-ledenpanel.
Geen commentaar
Gevraagd naar een reactie op de berichtgeving van RTVu laat Daalhuisen ons weten geen zin te hebben in het geven van repliek. “Omdat ik me niet wil verlagen tot deze bedenkelijke vorm van journalistiek van RTVu”, aldus Daalhuisen. Ook RTVu-reporter Marc van Rossum weigert opmerkelijk genoeg elke toelichting als hij gevraagd wordt naar zijn berichtgeving over de vermeende problemen bij DUIC. Voor een reactie verwijst Van Rossum nu naar een PR-dame van de omroep.
Piepen en kraken
Ondertussen blijft de lokale Utrechtse mediamarkt piepen en kraken onder de harde concurrentie op vooral de advertentiemarkt. Waar de bestedingen zoals overal teruglopen en/of verschuiven van traditionele naar nieuwe media. Particuliere initiatieven als DUIC en stadsmagazine Leven blijven het opnemen tegen RTVu en de onlangs ook met gemeentelijke subsidie gelanceerde Uitkrant.
Daarnaast vissen ook AD/UtrechtsNieuwsblad, verschillende huis-aan-huisbladen en Straatnieuws in dezelfde vijver. De Telegraaf deed deze maand onder de druk al een stapje terug uit de Domstad.
Deze blog verscheen ook op de site van de Utrechtse Communicatiekring
Foto Paul Ars (via Flickr)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!