Gisteren hield Unilever een persbijeenkomst in een oude molen in Amsterdam ?Noord om de nieuwe soepen in zak van Unox te presenteren. Dit keer zonder geur-, kleur- en smaakstoffen.
De redactrices van de glossies en damesbladen lepelden braaf acht van de 15 nieuw gemaakte soepjes naar binnen. En ik dus ook.
Inge van Berkel, implementatiemanager van Unox soepen, zei dat het toch wel een jaar heeft gekost om alle e-nummers er uit te halen. Alle e-nummers?
Nee, in sommige gebonden soepen zit nog de stabilisator e-451 en e-452, want anders scheidt de soep in de zak zich in twee gedeeltes en dat pikt de consument niet.
Je kunt ook niet makkelijk alle kunstmatige stoffen uit de soep halen, zei van Berkel. Je moet ze vervangen door andere, natuurlijke smaakversterkers. Doel was ook om de soepen net zo lang houdbaar te maken.
De smaak hoefde niet eens zo zeer te verbeteren, zegt Van Berkel. Het was al goed als het verschil met de kunstmatig verrijkte soepen niet te proeven was.
Unilever had een food trendwatcher ingehuurd om de lof te zingen op soep. En dat deed Marjan Ippel met verve.
'Soep is de über cross over van alle actuele trends in voeding. Soep is retro, gemak en eerlijk&puur. Soep is vloeibare troost, maar ook gezond. Soep is de jeans van de foodmarkt. Elk jaar net iets anders, maar het zit er wel elke keer bij. Je ziet dat eten nu teruggrijpt naar oude waarden: we willen weten waar het vandaan komt en wat er in zit.
'Wie is de boer die het voedsel levert? Het moet vrij van kunstmatige geur- en smaakstoffen zijn. Kruiden en specerijen moeten het werk nu doen. Roomsoepen dalen in afzet, want ze worden als te vet gezien. Tegelijkertijd zie je in de naaste toekomst fermere smaken komen. In New York zie je nu aardappel-meloen soep op het menu staan. Dat soort vreemdere combinaties ga je meer zien'.
Maar nog niet bij Unox. Daar draait het vanouds om de smaak van de massa. Romige kippensoep en frisse erwtensoep. En Aspergesoep en Bospaddestoelensoep.
In het najaar van 2007 had Unox al de e-nummers uit de Rookworst gehaald. Dit allemaal in het kader van de campagne Eerlijk is Heerlijk.
Vanaf week 25 worden de soepen in het schap gepresenteerd.
Ik vroeg nog aan Van Berkel of de bliksoepen nu ook 'natuurlijker en eerlijker' zijn, maar dat is niet zo. Van Berkel: 'We hebben er voor gekozen om hiermee te beginnen. De bliksoepen volgen waarschijnlijk later'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!