Wanneer kijkers veel twitteren over een tv-show (en een emotionele betrokkenheid hebben met wat ze zien op tv), zal 48 procent eerder een vertoonde commercial onthouden, dan als kijkers niet twitteren (of tweets zien).
Dat is 1 van de uitkomsten van onderzoek dat Twitter zelf uitvoerde, in samenwerking met mediabureau Starcom en social analytics-bureau Canvs. De onderzoekers wilden weten in hoeverre programmering de emotie van kijkers beïnvloedt, door tweets rondom die programmering te tracken.
Het onderzoek richtte zich op The research focused 3536 mensen die hetzelfde tv-programma bekeken, zowel niet-twitteraars als twitteraars. De mensen werden de volgende dag ondervraagd naar hun emotionele respons op de show, hun Twitteractiviteiten, welke adverteerders ze zich konden herinneren en wat ze dachten van deze merken na het zien van de commercials.
Wat blijkt: De mensen die Twitter gebruikten (zelf twitteren dan wel lezen van tweets), waren 62 procent meer geneigd om adverteerders te herinneren dan de mensen die geen Twitter gebruikten.
Promoted Tweets
Adverteerders zouden hun tv-advertenties dus veel meer moeten synchroniseren met Promoted Tweets om hun boodschap kracht bij te zetten, stelt Twitter. Volgens Twitter zien televisieadverteerders die hun twitteradvertenties laten ‘concurreren’ met hun tv-commercials, slechts een gemiddelde ‘ad recall’ van 9 procent.
Wat betreft de emotionele betrokkenheid bij een tv-programma en de mate waarin kijkers commercials herinneren; het blijkt dat kijkers die actief twitterden tijdens de tv-show, met tweets waarin de woorden ‘like’, ‘hate’ en ‘excited’ voorkwamen, 3 keer meer geneigd waren om adverteerders te herinneren dan mensen die alleen maar tv keken.
En dat is niet alles: 61 procent van de tv-kijkers die met zo’n soort tweet reageerde op de tv-show, zou meer geneigd zijn om een product aan te schaffen van de adverteerder.
Volgens Twitter laat het onderzoek zien dat mensen die emotioneel betrokken zijn bij een tv-programma, veel meer open staan voor zowel tv- als Twitteradvertenties. Het beeld dat een twitteraar juist afgeleid zou zijn tijdens tv-kijken, klopt helemaal niet, aldus Twitter.
Snapchat en Instagram
eMarketer voorspelt dat Twitter dit jaar 2,61 miljard dollar aan advertentiegelden binnen gaat halen, 90 procent daarvan kom van mobile. Dat lijkt veel, maar het is minder dan dat eMarketer voorspelde in zijn derdekwartaalrapport van 2015. Toen lag het bedrag op 2,95 miljartd dollar. De daling is te wijten aan het succes van concurrerende apps, zoals Instagram en Snapchat, die veel meer jonge gebruikers aan zich weten te binden. Instagram haalde Twitter in qua gebruikers, 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers tegenover 320 miljoen voor Twitter.
Het onderzoek als infographic: