Truvo wint Data Quality Award 2009

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren kwamen de marketeers die datadriven zijn, en meer dan dat: die wakker liggen van hun datakwaliteit, in het Muziekgebouw aan het IJ bijeen.
Het is wel een wondere wereld van mensen die toch weer heel anders zijn dan die je bij andere bijeenkomsten ziet.

Er werd ook een prijs uitgereikt. Wat zeg ik? Er werden drie prijzen uitgereikt. De publieksprijs ging naar PPGM, dat ook genomineerd was voor de en ook Philips kreeg een runner up onderscheiding.

Maar de onderneming die al 12 jaar nauwgezet aan zijn datakwaliteit werkt ging er met de belangrijkste prijs vandoor.

, uitgever van gerubriceerde gidsen met bedrijfsinformatie, zoals de Gouden Gids, en daarnaast gespecialiseerd in local search en advertising, won dus de Data Quality Award 2009.

Truvo wint de prijs omdat de case leidde tot enkele aansprekende verbeteringen in de bedrijfsvoering. Het beter kunnen uitnutten van bestaande data, het verbeteren en verhogen van de inspanningen gericht op het onderhouden van e-mailadressen, het optimaliseren van (de beschreven) database processen en het kunnen matchen van externe bronnen zijn hier voorbeelden van.

Herman Kerstens, Content Manager bij Truvo zei: ‘De afgelopen twaalf jaar zijn wij actief geweest in het verhogen en in stand houden van onze datakwaliteit. Wij hebben een imago van marktleider op het gebied van lokale advertentie- en zoekactiviteiten hoog te houden. Foutieve data betekent ontevreden klanten en verlies van concurrentiekracht. Deze award is een welkome beloning voor onze inspanningen.

‘Wij hebben met deze case laten zien dat door op een efficiënte en effectieve manier datakwaliteitsmaatregelen toe te passen er enerzijds wordt verdiend en anderzijds wordt bespaard. De verbeterde datakwaliteit maakt innovatie mogelijk, waardoor Truvo verder kan evolueren naar een meer klant- en servicegerichte organisatie, met de focus op Cross Media en niet langer op individuele producten.”

De case
Veel van de informatie die Truvo gebruikt om de data constant up-to-date te houden, is afkomstig uit externe bronnen. Telecom operators en andere database partners sturen in de praktijk dagelijks lijsten met nieuwe en gewijzigde bedrijfsgegevens. Er is een constante controle en matching nodig tussen de data uit externe bronnen en het interne systeem.

Truvo is druk doende om klanten toegang te geven tot de basisgegevens, zodat ze zelf de data kunnen aanpassen. Dit nieuwe ‘MySite’ product is nu de hoeksteen geworden in het aanbod van Truvo. Klanten kunnen pagina’s met eigen bedrijfsdata zelf beheren en real time hun eigen informatie (inclusief foto’s en video) op de website verrijken, veranderen of verschuiven. Ook is het nu mogelijk de ROI van advertentieprogramma’s te meten en de klant online constant inzage te geven in de rendementscijfers van zijn programma.

Juryrapport
De vakjury spreekt van een bijzondere case. De vakjury: ‘Datakwaliteit is bij de case van Truvo onlosmakelijk verbonden met nieuwe innovatieve diensten. Het is duidelijk dat de door Truvo genomen datakwaliteitsmaatregelen een uiterst positieve impact hebben op de klanttevredenheid. Tevens konden wij concluderen dat de genomen maatregelen die leiden tot datakwaliteitsverhoging een intrinsiek onderdeel zijn van de bedrijfsoptimalisatie.

‘Bovenal heeft Truvo door deze case laten zien dat datakwaliteit niet alleen de zorg is van degene die direct verantwoordelijk is voor de data, maar in feite van de gehele organisatie.’

Pijnlijk was dat de prijs nog niet uitgereikt was of er kwamen verontrustende berichten uit Belgie binnen. Het Belgische financiele dagblad de Tijd schreef gisteren: ‘Truvo zit in moeilijke papieren. De uitgever van de Gouden Gids zit met zijn belangrijkste schuldeisers rond de tafel om een schuldenberg van 1,6 miljard euro aan te pakken. Volgens Truvo België, de hoeksteen van de internationale telefoongidsenuitgever, wordt aan een herstructurering gewerkt.

'Daarbij wordt niet overgegaan tot een ontslagronde', klinkt het.
In België werken zo'n 750 mensen voor de groep. Truvo haalt 80 procent van zijn omzet uit België, maar is ook actief in Portugal, Roemenïe, Zuid-Afrika en zelfs Puerto Rico.

Truvo bestond vroeger onder de naam Promedia en was eigendom van het Nederlandse VNU (nu Nielsen). De uitgever werd in 2004 overgenomen door de Britse private-equitygroepen Apax en Cinven. Ze betaalden in totaal 2,1 miljard euro voor de overname. De schuld die werd aangegaan om de overname te financieren schoven ze nadien door naar Truvo. Dat is het klassieke mechanisme bij zo'n buy-out. Vandaag bedragen de schulden van de telefoongidsenuitgever ruim 1,6 miljard.

Volgens het kredietratingbureau Standard & Poor's, dat de kredietwaardigheid van de bedrijfsobligaties van Truvo met drie stappen verlaagde, is er dringend nood aan een herstructurering. 'De kapitaalstructuur van Truvo wordt op korte termijn waarschijnlijk ondraaglijk.'
Volgens Truvo, dat karig is met commentaar, is een oplossing in de maak. Daarbij zouden de aandeelhouders herinvesteren in het bedrijf.

Truvo is enorm afhankelijk van reclame - het bedrijf heeft ongeveer 8 procent van de Belgische reclamemarkt - en wordt hard getroffen door de financiële crisis. Bedrijven twijfelen om te adverteren in de producten van de groep.
In 2008 ging de omzet van de Belgische afdeling er met ruim 6 procent op achteruit tot 223 miljoen euro. De groep moest bovendien voor 1,3 miljard euro waardeverminderingen doorvoeren.

Volgens Standard & Poor's was er over de eerste zes maanden van 2009 nog eens een omzetdaling met 12,7 procent. De bedrijfskasstroom, een maat voor de winstgevendheid, zou zelfs met een kwart zijn gedaald.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie