TikTok test donatiemodel voor populaire accounts

De socialemedia-app laat gebruikers via een test een zelfgekozen bedrag overmaken naar hun favoriete accounts.

TikTok houdt momenteel een experiment rondom een donatiemodel waarmee gebruikers hun favoriete accounts kunnen steunen. Accounts die geselecteerd zijn voor de test, moeten minimaal honderdduizend volgers hebben, moeten zich richten op volwassenen en dienen akkoord te gaan met de voorwaarden van TikTok. 

Gebruikers kunnen vervolgens een zelfgekozen bedrag overmaken naar deelnemende accounts. Het minimale donatiebedrag moet één dollar zijn. Gebruikers kunnen ervoor kiezen om de donatie onder hun naam of anoniem te doen en hoeven een account niet te volgen om een donatie te kunnen doen.

TikTok rekent geen commissie

Interessant aan het experiment is dat TikTok geen commissie rekent over de donaties. Honderd procent van het overgemaakte bedrag is dus voor de persoon of personen achter het betreffende TikTok-account. Dat is opvallend omdat TikTok nu dus niets verdient aan het donatiemodel, waar veel concurrerende techdiensten dat wél doen.

Hoeveel accounts er geselecteerd zijn voor dit experiment, wil TikTok niet zeggen tegen Techcrunch. Of het bedrijf het donatiemodel daadwerkelijk gaat implementeren en zo ja, of het dan ook geen commissie gaat rekenen, blijft vooralsnog ook onduidelijk.

TikTok experimenteert regelmatig met nieuwe functies en verdienmodellen. In september werd bekend dat TikTok één miljard maandelijkse gebruikers heeft.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie