De afgelopen weken werd door Adobe in een serie van drie webcasts uitgelegd hoe marketeers de customer experience kunnen verbeteren. Heb je de webcasts gemist? Geen nood. Alle afleveringen terugkijken kan hier. Gespreksleider Maarten Bouwhuis laat zijn licht schijnen op wat, volgens hem, de belangrijkste lessen waren.
Webcast 1: Digitale ongelijkheid beslechten
Uit onderzoek van Adobe blijkt dat er sprake is van digitale ongelijkheid tussen bedrijven. Maar hoe komt het dat het ene bedrijf hierin verder is dan het andere? En wat kun je daar aan doen? Gesprekleider Maarten Bouwhuis vat het samen: ‘Organisaties kunnen op drie niveau’s klantgerichter werken: 1. Brand 2. Campaigning en 3. ‘In het moment marketing’. ‘Dat vraagt slim omgaan met data en de organisatie hierop aanpassen’.
Webcast 2: Een gepersonaliseerde ervaring bieden
Veel data hebben is belangrijk, maar die op een goede manier duiden is belangrijker. Hoe herken je de klant? En wat zijn diens verwachtingen? Personalisatie heeft niets te maken met een slimme marketing campagne. Waarmee dan wel? Richt je organisatie op zo’n manier in dat iedereen goed met data kan omgaan. Mark de Koo van Deloitte noemt dat ‘contextueel gebruik van data’. Bouwhuis: ‘Dus ben je in staat data te koppelen in je organisatie en datascience-teams hier slimme dingen mee te laten doen? Als je dat wil bereiken, dan kan je organisatie niet in silo’s zijn georganiseerd. Je moet dan werken met multifunctionele teams. IT en marketing moeten connected zijn.’
Webcast 3: Verwachtingen overstijgen
In een wereld zonder cookies hebben marketeers niet meer zo makkelijk toegang tot veel data. Dus moet de klant daar toestemming om worden gevraagd. Maar hoe zorg je ervoor dat de klant daarmee akkoord gaat? ‘Je moet goed begrijpen waarom klanten data met jou delen.’ Verder in de derde aflevering: Hoe Essent de campagne personaliseerde met een psv-shirtje en krijg je antwoord op de vraag: als je third party data straks moeilijker te verkrijgen is, wat kun je dan wel doen? Bouwhuis: ‘Het gebruik van third party data zal afnemen, Dus moeten organisaties zorgen voor data die klanten direct beschikbaar stellen.’ Hoe je dat doet? ‘Bijvoorbeeld via hun eigen online omgeving en het gedrag van mensen in de interactie met bedrijven.'
Maarten Bouwhuis is presentator & Dagvoorzitter Podcasts: Voorbij de anderhalve meter op BNR Nieuwsradio Let’s go online |
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!