Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Uitzonderlijk veel prijsverhogingen bij Albert Heijn’

De supermarkt zegt dat de prijsverhogingen het gevolg zijn van ontwikkelingen in de markt.
Televisiecommercial Albert Heijn
Televisiecommercial Albert Heijn
Televisiecommercial Albert Heijn
Televisiecommercial Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn heeft in de voorbije weken van veel meer producten de prijs verhoogd dan verlaagd. Dit gebeurt vooral bij A-merken, stelt prijsvergelijker IPV Data op basis van een eigen analyse. Bij andere supermarkten ligt het aantal prijsverhogingen en -verlagingen meer in balans.

related partner content for mobile comes here

Volgens IPV Data verhoogde Albert Heijn in de afgelopen vijf weken de prijs van bijna 1500 producten, terwijl slechts van minder dan 350 producten de prijs daalde. IPV Data noemt het ‘uitzonderlijk’ dat in zo'n lange periode het overgrote merendeel van de aanpassingen uit prijsverhogingen bestaat.

A-merken

In doorsnee ging het bij Albert Heijn om een verhoging van de prijs met net geen 4 procent. Bij concurrent Jumbo is dat 0,5 procent. Dat vooral A-merken duurder worden, is volgens de prijsvergelijker goed te verklaren. IPV Data: ‘Deze producten worden vaker vernieuwd, bijvoorbeeld om het duurzamer te maken, en dit speelt door in de prijs.’

Albert Heijn noemt de prijsverhogingen het gevolg van ‘marktontwikkelingen’. (Marktontwikkelingen die bij andere supermarkten kennelijk niet tot een prijsverhoging leiden.) Volgens de supermarktketen zorgen die er niet automatisch voor dat klanten duurder uit zijn bij de kassa, omdat in de analyse goedkopere huismerken en kortingsacties buiten beschouwing zijn gelaten.

 

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in