Overslaan en naar de inhoud gaan

Waardering interne communicatie stijgt flink, maar alleen bij grote bedrijven

Directies zichtbaarder, samenwerkingssystemen als Teams positief van invloed.
zoomgesprek
zoomgesprek

Het rapportcijfer voor de interne communicatie is in de coronatijd gestegen van een 6,7 naar een 7,3. De stijging is geheel op het conto te schrijven van grote bedrijven (250+). De directies waren er zichtbaarder door wekelijkse updates via een nieuwsbrief, intranetbericht of vlogs. Interne communicatie staat volgens 67% van de ondervraagden hoger op de agenda.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit onderzoek van communicatieadviesbureau Orange Otters, dat in mei het effect peilde van de coronacrisis op interne communicatie en samenwerking in zo’n honderd organisaties. De respondenten zijn voornamelijk communicatieprofessionals.

Opvallend is dat de waardering veel meer steeg bij bedrijven die samenwerkingssystemen als Microsoft Teams inzetten dan bij organisaties die dat niet doen. Dit soort digitale systemen worden ook het hoogst gewaardeerd voor onderlinge communicatie, gevolgd door videovergaderen en WhatsApp of chat.  

Grote bedrijven
samenwerkingssystemen

Respondenten geven aan minder contact te hebben met collega’s buiten hun team. Dat is bij twee derde (67%)  het geval. Vooral het contact met collega’s buiten het eigen team afgenomen. Met directe teamgenoten is het contact volgens 37% afgenomen en volgens 34% gelijk gebleven.

Bij direct leidinggevenden is het contact vooral gelijk gebleven (42%), net zoals het contact met de directie  (43%).

Veel mensen geven aan het informele contact met collega’s te missen. Welke middelen zetten bedrijven in om informeel contact te stimuleren? Het meest gebruikt is het telefonisch contact (78%), gevolgd door de dagstart /check in (55%). Bijna de helft van de organisaties houdt online borrels (47%).

Toegevoegde waarde
informeel contact

Wat moet blijvend veranderen?

Welke wensen voor interne communicatie zijn er in de toekomst? Respondenten willen dat de opkomst van meer zichtbare communicatie vanuit directie blijft behouden. Die is een must volgens hen.

Ook het thuiswerken mag blijven. Respondenten zien de voordelen: geen reistijd en meer vrije tijd. Velen ervaren meer concentratie thuis en meer rust dan in een kantoortuin.

Een gunstige bijkomstigheid is volgens hen dat thuiswerken efficiëntere (lees: kortere) vergaderingen oplevert. Daarentegen is door het thuiswerken meer behoefte aan informele communicatieactiviteiten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in