Telemarketing krijgt ook opt-in, exit Bel-me-niet Register

Kabinet verbiedt ongevraagde telefonische verkoop.

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) wil een verbod op ongevraagde telefonische verkoop vastleggen. Zij presenteerde vanmorgen haar consumentenagenda. Eén van de bekendmakingen betreft het kanaal telemarketing. Dat kanaal wordt ‘opt in’  na de invoering van de ePrivacy Verordening. Dat wil zeggen dat het Bel-me-niet Register verdwijnt en telemarketing alleen nog mag op basis van toestemming van de consument.

Verzwaring

Het gebruik van het Bel-me-niet Register werd tien jaar geleden verplicht voor telemarketing. De toenmalige regering wilde hiermee de irritatie door ongevraagde telefoontjes aan banden leggen. Het register werkt volgens het opt out principe; iedereen kan zich aanmelden, waarna het niet langer is toegestaan om deze personen telefonisch te benaderen, tenzij het gaat om klanten van betreffende bedrijven.

Door telemarketing te onderwerpen aan een opt-in regime gaat voor dit marketingkanaal hetzelfde gelden als voor andere vormen van elektronische marketing. De betrokken brancheorganisaties verzetten zich hier verder niet tegen. In een brief aan de leden schrijven DDMA en KSF dat opt in weliswaar een verzwaring betekent van de regels, ‘maar met een Bel-me-niet Register waar ruim 10 miljoen mensen in staan is “opt out” bijna gelijk aan “opt in”.’

DDMA vindt het in ieder geval een winstpunt dat zwaardere maatregelen voor de telemarketingsector hiermee van de baan zijn. Het oorspronkelijke voorstel voorzag in een inperking van de termijn van de klantrelatie en het meesturen van een prefix (088-telemarketing) bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

Internet of things

Keijzer wil ook de positie van consumenten rondom het zogenoemde internet of things versterken. Daarbij zijn apparaten verbonden met internet om gegevens te kunnen uitwisselen.

Daarom zouden apparaten die draadloos met internet verbonden zijn - zoals smartphones en thermostaten - volgens de bewindsvrouw aan minimale veiligheidseisen moeten gaan voldoen. Ook zouden producenten gedurende een bepaalde termijn verplicht beveiligingsupdates moeten verstrekken.

"In 2020 zijn naar verwachting 20,4 miljard apparaten verbonden met het internet. De snelle groei van deze markt voor bijvoorbeeld smart-tv's of slimme wasmachines biedt consumenten voordelen, maar vaak is nog onduidelijk wat zij in de praktijk mogen verwachten van een slim apparaat en waar zij terechtkunnen wanneer het apparaat niet meer goed functioneert."

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie