Vorig jaar konden we tijdens SXSW concluderen dat virtual reality definitief herboren was. Zo brak Oculus Rift definitief door. Er stond een rij mensen van honderden meters te wachten om met VR bril de virtuele omgeving van Westeros (Game of Thrones) te ontdekken. Waarom nu ineens? Oculus is er in geslaagd een VR ervaring te ontwikkelen die je zintuigen echt laat geloven dat je in een andere wereld bent. Zonder misselijkheid. Een doorbraak voor de gaming industrie.
Hologrammen terug op SXSW 2015
Dit jaar zien we dat virtual reality in andere vormen doorbreekt. Eindelijk is de technologie zo goed aan het worden dat hologrammen (zoals Princes Leia uit Star Wars) levensecht gaan worden. Zo hebben we straks niet eens een bril meer nodig. Niet alleen zien hologrammen er steeds beter uit, maar door haptic feedback kun je hologrammen ook voelen.
Grote spelers investeren in VR
Net na SXSW 2014 maakte Facebook bekend dat het Oculus overnam voor 2 miljard dollar. En Magic Leap, het bedrijf dat hologrammen projecteert in de echte wereld, is eind vorig jaar voor 542 miljoen dollar overgenomen door een investeringsfonds waarin Google leading is.
En dan is er nog Microsoft Hololens dat veelbelovende stappen lijken te gaan zetten.
Toepassingen
Er zijn dit jaar meerdere sessies en demo’s die gaan over virtual reality. Er worden diverse toepassingen besproken, zoals het gebruik van hologrammen van overleden artiesten zoals Tupac en Michael Jackson. En als je die kan terughalen, waarom dan ook niet overleden familieleden?
Je hoeft niet overleden te zijn om gebruik te maken van de technologie. David Bowie schijnt geen trek meer te hebben in touren en wil nu hologram-technologie gebruiken om diverse versies van hemzelf (jong en oud) naar het podium te brengen. Ook dj’s die zeer goed betaald krijgen voor hun optredens zien in hologrammen een manier om op meer plaatsen tegelijk te zijn.
Vreemd? Niet als je bedenkt dat de 100% virtuele popster Hatsune Miku in Japan al jaren volle zalen trekt.
Kansen voor merken
De mogelijkheden van virtual reality beperken zich niet tot de entertainment industrie. Ook in sessies over retail (zie later het verslag van Paolo Martorino) worden virtuele vendingmachines en etalages besproken die zich schikken naar het profiel van de bezoeker.
Maar niet alleen bedrijven kunnen de techniek omarmen. Ook consumenten kunnen thuis virtual reality of hologram technologie gebruiken om te communiceren (Facebook anyone?) of the shoppen. De winkel, inclusief personeel, komt gewoon in je huiskamer. De technologie begint snel volwassen te worden, maar we zijn er nog niet. Hologrammen zien er nog niet 100% levensecht uit en de prijs van de projectie technologie is nog niet op het niveau dat consumenten het kunnen aanschaffen. Maar toch komt het hard dichterbij. Oculus Rift is voor ontwikkelaars al te bestellen voor $350 en zal ook voor de consument zeer betaalbaar worden. Waarschijnlijk komt de consumentenversie eind dit jaar op de markt.
Binnen twee jaar zal virtual reality thuis, op kantoor, in de bioscoop, in winkels en op vele andere plekken massaal zijn intrede doen. De technologie is een gamechanger die ongelofelijke kansen met zich meebrengt. Merken die niet verrast willen worden door nieuwe disruptieve toetreders, doen er goed aan zich alvast te verdiepen in de mogelijkheden.
Meer weten?
Adformatie organiseert in samenwerking met 3sixtyfive in april het event SXSW Update. Het wordt de vierde keer dat de belangrijkste start-ups, trends en ontwikkelingen van South By SouthWest Interactive worden gepresenteerd.
Schrijf je in voor de mailinglist om een Save The Date te ontvangen op sxswupdate.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!