Dat meldt het bedrijf in een halfjaarbericht. Ceo Joost de Haas: 'Met name binnen de tijdschriftenmarkt was het volume veel lager dan verwacht. Van de grootste Nederlandse tijdschriften zijn er maar enkele die qua oplage gelijk zijn gebleven of gestegen; het merendeel is gedaald en in veel gevallen met 10 tot 20%.'
Ook in de andere markten werd Roto Smeets geconfronteerd met dergelijke afnames. 'Door de overcapaciteit die er nog steeds in de markt is merken we dat klantvragen steeds grilliger worden, dat de concurrentie onverminderd toeneemt en dat daarmee de druk op de prijzen blijft aanhouden', aldus De Haas. 'Om adequaat op deze situatie te kunnen reageren zet RSG al geruime tijd in op drie speerpunten: daar waar mogelijk komen tot schaalvergroting via joint ventures of samenwerkingsverbanden, kostenbesparingsacties en de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening.'
Joint venture
Een van de vier divisies van RSG onderzoekt nu de mogelijkheden voor samenwerking met 'een andere vooraanstaande speler', waarbij het doel zou zijn om te komen tot een joint venture. Over welke divisie het gaat en met welke partij Roto Smeets praat, wordt niet bekendgemaakt. Maar per 1 januari 2015 zou de joint venture effectief kunnen zijn.
Sanoma
Roto Smeets is onder meer drukker van de Sanoma-tijdschriften. Enige tijd geleden was er nog sprake van interesse van de drukker in het overnemen van de te koop staande Sanoma-titels. Inmiddels is dat niet meer het geval, omdat de meeste van die titels inmiddels verkocht zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!