Albert Heijn verlaagt zaterdag de prijzen van ruim duizend A-merk producten en Plus komt dinsdag met een prijsverlaging van duizend artikelen, meldt het ANP.
Volgens AH gaat het om producten van A-merken die dagelijks worden gekocht, zoals Heineken-bier, Campina-yoghurt en Spa Fruit.
De prijsverlagingen maken deel uit van een drie weken durende reclamecampagne voor A-merken.
Plus kondigde vandaag zijn prijsactie aan met paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen. Tot de artikelen die Plus blijvend in prijs verlaagt, behoren onder meer schoonmaakmiddelen.
Foodmagazine deed overigens onderzoek onder 550 consumenten en hun waardering van A- en huismerken. Conclusie: de groei van huismerken in de supermarkt stagneert.
Consumenten zijn volgens onderzoek van het blad minder snel enthousiast over eigen merken omdat deze zich te weinig zouden onderscheiden van A-merken. Ook heeft het winkelend publiek over het algemeen wat minder vertrouwen in de kwaliteit van huismerken.
Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consument duidelijk op zoek is naar merken die opvallen. In dit kader valt het volgens de onderzoekers te begrijpen dat ondernemingen zich gaan focussen op een beperkt aantal sterke merken.
Een deel van het winkelend publiek vindt dat de kwaliteit van de huismerken in de supermarkten niet altijd van een goed niveau is.
Er zou nog steeds een duidelijk verschil merkbaar zijn met A-merken. Overigens wordt het imago van de huismerken bij een kwaliteitssupermarkt als Albert Heijn hoger ingeschat dan bij prijsvechters.
De Telegraaf meldt overigens dat Albert Heijn nog steeds een behoorlijke volumegroei ziet, ook bij de huismerken.
Een AH-woordvoerder: 'Een alternatief van de bestaande A-merken wordt door onze klanten hoog gewaardeerd. Wij blijven daarom inzetten op het eigen merk, bijvoorbeeld via innovatie.'
De 100 grootste merken zijn in ons land na jaren van omzetdaling weer flink aan het groeien. De groei van huismerken is volgens de onderzoekers echter duidelijk aan het afnemen. In 2006 bedroeg de toename van eigen merken nog 1,2 % en over vorig jaar is de inschatting een groei van 0,8 %.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!