Volgens een interne mededeling aan de medewerkers zal er als gevolg van de reorganisatie, die intern de naam Davis Cup heeft gekregen, voor 150 fte’s minder werk zijn. Door natuurlijk verloop en niet verlengen van tijdelijke contracten, zal het aantal ontslagen echter lager zijn. In totaal zullen 70 fte’s overcompleet worden, voor het merendeel zijn dat marketingfuncties.
Van de naar schatting honderd marketing fte’s bij PostNL zullen er naar verwachting 53 overblijven. De overige, circa twintig, banen verdwijnen bij sales, communicatie en overige staffuncties. De plannen voor Davis Cup zijn voorgelegd aan de OR. Deze heeft inmiddels met de plannen ingestemd en momenteel is de uitvoering in volle gang. Alle marketeers werden deze week uitgenodigd om te solliciteren op de eigen functie. Na een selectie verwacht PostNL dan vanaf het nieuwe jaar met een sterk afgeslankte commerciële organisatie verder te kunnen.
De reorganisatie is nodig om winstgevend te kunnen blijven werken. Behalve dat het postbedrijf heeft te maken met groeiende concurrentie, dalen de volumes briefpost harder dan verwacht. E-mail en internet zorgen dat er steeds minder post wordt verstuurd. De postvolumes dalen met 11 tot 12 procent op jaarbasis en voorlopig is die neergaande lijn niet ten einde. Zo maakte de fiscus bekend jaarlijks 11 miljoen minder brieven te gaan versturen. Na verloop van tijd kan dat oplopen tot 70 miljoen minder poststukken per jaar.
Na afgelopen jaren vooral te hebben gesneden in de bezorging op straat, is het nu de beurt aan het hoordkantoor. ‘De bedoeling is om met een kleiner postbedrijf winstgevend te kunnen blijven werken’, aldus woordvoerder Hanne Kluck. Overigens heeft Davis Cup alleen betrekking op de briefpostorganisatie. Het pakketnetwerk vertoont juist sterke groei dankzij de alsmaar toenemende bestedingen aan e-commerce. Deze afdeling blijft bij Davis Cup dan ook nadrukkelijk buiten schot, verklaart Kluck. 'We willen naar een kleiner postbedrijf en een groter pakketbedrijf.’