Premium

Pieter Henket: 'Het regisseren van een reclame opende een hele nieuwe wereld'

Fotograaf Pieter Henket schoot zijn eerste commercial als regisseur voor De Bijenkorf.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Henket vertelt vanuit New York over zijn eerst baan als regisseur voor de .

Hoe is het om als fotograaf een tv-commercial te doen?
‘Geweldig. Ik heb voor mijn museumtentoonstelling anderhalf jaar geleden een film geregisseerd en dat waren de allereerste bewegende beelden die ik schoot. Toen ik in 1998 naar New York verhuisde, wilde ik filmregisseur worden. Toen heb ik vrij snel besloten om in plaats daarvan fotografie te gaan doen, zodat ik eerst kon leren hoe je een verhaal vertelt in één beeld. Toen de Bijenkorf en Selmore mij vroegen om een reclame te regisseren, ging er een hele wereld voor mij open, alle foto’s komen opeens tot leven.’

Waarom deze opdracht?
‘Ik wil sowieso verder in het regisseren van films. Selmore kwam met deze commercial en bood een team met alleen maar goede mensen. De commercial van de Bijenkorf is een mooi product, het is filmisch en internationaal werk, ook al is het een heel Nederlands bedrijf. Ik wilde werken voor de Bijenkorf omdat het een iconisch bedrijf is, een soort landmark in Nederland. Als je erover nadenkt is het een van de weinige Nederlandse luxury brands in de mode.’

Waaraan is te zien dat dit werk is van Pieter Henket?
‘Achter mijn werk zit altijd een soort fantasiewereld, dat is hier ook te zien. Het thema van de commercial is ‘Leef iconisch’. Daar hebben we met de Bijenkorf en Selmore een verhaal achter gemaakt. Je ziet in de commercial een vrouw een hele extravagante hond uitlaten en op een elegante manier het huis schoonmaken. Het is allemaal een beetje vreemd. Je ziet mijn werk in de commercial terug door “the element of strange”.’

Hoe was het om de commercial te schieten?
‘Ontzettend leuk. Iedereen had enorm veel lol tijdens de shoot, het was een groot feest. Dat zie je ook aan de modellen. Ik ben vorige week met Daphne (Groeneveld, red.) gaan eten en die heeft het ook super leuk gehad, dat merk je later ook weer in de interviews. Er hing een hele goede sfeer met al die mensen en dat heeft een heel mooi product opgeleverd.&;

Wat is je doel in de filmwereld?
‘Voor mij is het allemaal heel nieuw. Het regisseren van reclames zoals we dat nu gedaan hebben vind ik geweldig en ik kan mij voorstellen dat er nog meer gave dingen te doen zijn voor hele mooie merken. Voor deze commercial heb ik in plaats van met een commercial director, met Rolf Dekens (Director of Photography) gewerkt, waardoor het geheel erg filmisch is geworden. Met hem zou ik wel een speelfilm willen maken, maar alles op zijn tijd.’

Behind the Scenes:

;&;Behind the scenes&;&; - de Bijenkorf

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie