Philips en de concepten van de toekomst, deel 2

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

heb ik de eerste twee concepten beschreven die momenteel tijdens het Philips Simplicity Event in Londen te zien zijn.

Vandaag de resterende drie.

Relax Your Mind
We wandelen door een appartement in Londen, jonge dertigers op de bank. Hier draait het om muziek en licht. Met een simpele bediening (denk aan een halve meter lange, zwarte lineaal, zonder zichtbare knoppen, maar die met een vinger te bedienen is) scroll je door je muziekverzameling en kies je een muziektype.

Aardig is dat één box de hele kamer vult. De geluidsbox heeft de vorm van een vaas (op de foto het zilveren ding met de gele stroken) en het bijzondere is dat als het volume toeneemt de stroken uitzetten. De vaas wordt breder. Geweldig om te zien.

Het licht is de andere component. Je kunt met een afstandsbediening door alle kleuren van het spectrum lopen. Van groen naar geel en van blauw naar rood. Je kunt hem zo instellen dat de lamp licht geeft als een opkomende zon, etc.
Maar hij projecteert op het platform ook ambiance-verhogende beelden: wolken en bladeren. In principe is alles mogelijk.

Er staan ook kameleon-lampen, die we al eerder in Parijs en Amsterdam zagen. Ze hebben een sensor en als je daar een rode mok voorhoudt, dan wordt het licht ook rood.

Later sprak ik de marketing directeur van consumentenlicht Europa en hij vertelde me dat de led-techniek, waarop deze lampen gebaseerd zijn, begin 2007 eindelijk ook de consumentenmarkt bereikt. Onder de naam Living Colors.
Dat betekent dat er voor de consument lampen komen die met een afstandbediening alle kleuren kunnen aannemen die je wenst. Goedkoop zijn ze niet (naar verluidt meer dan 130 euro, maar dan heb je volgens de marketingdirecteur ook echt een object in huis). Kortom: Philips wil niet alleen een component verkopen, een lampje dus, maar een beleving. Bovendien wordt de vormgeving van de led-lamp veel belangrijker.

Share Experiences
Hier zien we de al bekende spiegel (In Touch) met interactieve mogelijkheden. Je ziet foto's van een aantal contactpersonen op de spiegel. Wil je een van hen een bericht sturen dan schrijf je gewoon op de spiegel en sleept het bericht naar de contactpersoon. En klaar ben je (althans in deze strak gecontroleerde laboratorium-situatie).

Op de kast staat FamilyAlbum, waarmee het mogelijk is films en foto's te delen. Het is gewoon een frame dat foto's en video's toont. Het werkt intuïtief en dat betekent dat toevoegen en bekijken zonder veel gedoe kan.
Leuk is ook StoryTelling. Moeder leest voor aan dochter uit een boek. Een speciaal boek, want het zorgt dat het licht reageert en dat er geluid is dat het verhaal ondersteunt. Kind heeft een soort zaklantaarn in de hand en schijnt er mee op de muur. Daarmee kan ze spannende stukken uit het boek vertonen.

Listen To Your Body
Het laatste concept draait om gezondheid. Philips bouwt een soort zenuwcentrum (InForm) met gezondheidsaspecten van alle gezinsleden. Het heeft de vorm van een spiegel die je herkent en alle gegevens van je opslaat: gewicht, vochtgehalte en vetgehalte.

Het geeft je advies wat je beter kunt doen om je streefgewicht te halen.

BodyCycle is een thermometer die gelinkt is met de spiegel. De vrouw kan er haar cyclus mee in de gaten houden en inderdaad geeft Philips dan aan wanneer er een ovulatie is en de kans op zwangerschap het grootst is.

Dit waren de concepten. Philips toonde ook nog een paar zaken waarvan de lancering al dichterbij is. Over de Wake-up lamp heb ik het gisteren al gehad.

En ook het led-licht komt er dus aan voor de consument.

Er is nog een medische oplossing voor ziekenhuizen. Philips heeft een CathLab ontworpen in zachte kleuren en met weinig harde medische kanten. Het is bedoeld om mensen op een meer ontspannen manier een hartbehandeling te laten ondergaan. Het ding werkt al in een Eindhovens Ziekenhuis. Vorig jaar oogste Philips veel lof met zijn CT-scan-apparaat.

De uWand is een universele afstandbediening, die makkelijk te bedienen is (geen knoppen). Door zaken aan te wijzen op een scherm doe je alles. Lastig is alleen dat je hiermee ook de andere consumentenelectronikafabrikanten mee moet krijgen. Want alleen als alle apparatuur reageert op de uWand heeft het zin. Dit apparaat is dan ook nog 'in ontwikkeling'.

En voor gamers is er ook nog een reeks geluids- en lichtapplicaties die het spel nog realistischer, of in ieder geval opwindender, kunnen maken. Je kunt bijvoorbeeld ook wind in je gezicht geblazen krijgen.

Mooi. Erg mooi. Ze kunnen heel veel in Eindhoven. Maar de vraag is nu: wat komt er echt op de markt?

CMO Andrea Ragnetti: 'Dat weten we niet. We hebben de ontwerpers losgelaten en vrij gelaten. Maar het is wel altijd sterk gebaseerd op diepe consumenteninzichten. Daar kunnen we echt niet zonder. In het hele ontwikkelingstraject koppelen we dat ook steeds terug. Het gaat er ook niet meer om of iets nu door DAP of CE op de markt wordt gebracht. Belangrijker is dat we allemaal vinden dat het naar de markt moet.'

Grappig was dat Ragnetti ook nog refereerde aan een onderdeel van de show van vorig jaar. Het herbarium maakte het mogelijk om bijna volledig gecontroleerd en automatisch kruiden in de keuken te laten groeien.

Mooi ding en het oogste veel lof. Maar, zegt Ragnetti nu: 'Het bleek dat het ongeveer drie weken duurde voordat de kruiden groot genoeg waren voor consumptie en dan had je net genoeg voor één maaltijd. Dus het was economisch gewoon niet zinvol.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie