Veel grote internetmerken hebben hun succes te danken aan een bepaalde vorm van Software as a Service (SaaS). Ze bieden een gratis tool (software) aan, die gebruikers meerwaarde biedt. Mary Meeker van Morgan Stanley noemt in haar Technology/Internet Trends een aantal voorbeelden:
? Life Management (Hyves, MySpace, Facebook)
? Information management (Wikipedia, Endeca)
? Content Management(iTunes, YouTube, iGoogle, MSNvideo)
? Payments (Paypall, iDeal (red.), Bill me later)
Wat kunnen traditionele merken hiervan leren? Met SaaS kun je relevantie bieden en klanten aan je merk binden. Oftewel: een online service kan een uiterst krachtige tool zijn om een langdurige relatie aan te gaan. Vanzelfsprekend moet deze service goed aansluiten op het merk, maar moet verder reiken dan het toepassen van de eigen producten of diensten. Het moet meer algemene meerwaarde bieden in het leven van de consument.
Moeten marketeers zich dan gaan storten op softwareontwikkeling? Wie in de periferie van het merk nadenkt over hoe je het leven van de consument makkelijker, rijker of leuker kunt maken, bedenkt misschien wel een zeer toepasselijke online service. Maar er zijn ook zeer innovatieve initiatieven waarop je wellicht kunt inhaken of in kunt participeren.
Tijdens de TechCrunch 40 Conference is een award met 50.000 dollar aan prijzengeld uitgereikt aan de beste demosite. Bekijk de demo's en raak geïnspireerd.
Marketing kan zo bovendien een enorme drijfveer zijn voor innovatie op het net. Is het dan ook tijd voor een Nederlandse SaaS in de Marketing Award? Ik verneem graag je mening?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!