De groei van het aantal Nederlandse podcastluisteraars stagneert. In december luisterde zo'n 46 procent van de Nederlanders wel eens naar een podcast, tegenover 44 procent in mei. Dat meldt onderzoeksbureau Markteffect op basis van zijn eigen Podcast Monitor. Dit onderzoek is gebaseerd op de bevindingen van 1016 respondenten.
De populariteit van het luisteren neemt af. Waar Nederlanders gemiddeld in mei nog 137 minuten per week naar podcasts luisterden, was dat in december 100 minuten. Ook de kijkbare podcast levert aan populariteit in. In mei keek 25 procent van de podcastgebruikers regelmatig naar een podcast, nu nog maar 15 procent. Nederlanders luisteren gemiddeld ook minder verschillende podcast: 4, tegenover 5 in mei.
Stijging onder hoogopgeleiden
Hoewel een aantal cijfers dus niet positief zijn voor partijen die met podcasts werken, is er ook goed nieuws. Zo blijken hoogopgeleiden vaker een podcast op te zetten. In mei deed 56 procent dat wel eens, tegenwoordig 69 procent. Studenten luisteren als groep het vaakst naar een podcast (73 procent).
34 Procent van de respondenten geeft aan een podcast altijd bijna helemaal af te luisteren. 22 Procent zegt altijd de hele podcastaflevering te beluisteren.
De populairste categorieën podcasts zijn Nieuws & Politiek (27 procent) en Verhalen (23 procent). In mei waren deze categorieën ook het meest in trek. Eén op de vier podcastluisteraars zegt om werkredenen een podcast te beluisteren, maar het merendeel noemt een podcast vermaak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!