Overslaan en naar de inhoud gaan

Webwinkels kunnen klanten eenvoudiger informeren over de CO2-uitstoot van pakketbezorging

Thuiswinkel.org gaat webwinkels achter de schermen de benodigde data aanleveren, afkomstig van BigMile.
CO2 uitstoot
CO2 uitstoot

Nederlandse webwinkels kunnen via brancheorganisatie Thuiswinkel.org hun bezoekers binnenkort eenvoudiger informeren over de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het bezorgen van pakketten. Dat lijkt met name handig als de webwinkel meerdere verzendopties aanbiedt, bijvoorbeeld spoedlevering en aflevering bij een pakketpunt. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org, zegt: 'dit betekent dat de consument altijd in staat gesteld kan worden om de duurzaamste afleveroptie te kiezen, ongeacht de vervoerder waar de retailer mee werkt.' 

related partner content for mobile comes here

Bewust Bezorgd geautomatiseerd

Webwinkels kunnen al sinds 2019 gebruikmaken van de tool Bewust Bezorgd om consumenten te informeren over de CO2-uitstoot van bestellingen. Relatief weinig websites doen dit. Thuiswinkel.org gaat daarom een samenwerking aan met softwareleverancier BigMile om de benodigde data op een eenvoudigere wijze beschikbaar te stellen aan webwinkels. 

Wie een webwinkel beheert, moest voorheen steeds met de hand relevante data updaten. De BigMile-koppeling met het Bewust Bezorgd-platform lost dit op en ververst de data nu automatisch. De brancheorganisatie voert met BigMile verschillende tests uit met omnichannel retailers om de leveringen vanuit fysieke winkels ook op te nemen in het Bewust Bezorgd-platform. Het rekenmodel achter Bewust Bezorgd is ontwikkeld door een samenwerking van partijen, waaronder vervoerders en TNO. 

Eén standaard voor de branche

Thuiswinkel.org hoopt dat meer webwinkels het platform gaan gebruiken om consumenten inzicht te geven in de CO2-uitstoot die vrijkomt bij pakketleveringen. Dat moet tot eerlijke inzichten leiden - één standaard voor de branche - en de verduurzaming van de e-commercelogistiek aanjagen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in