Overslaan en naar de inhoud gaan

Augmented Reality is de nieuwe kleedkamer, aldus Snap(chat)

Een jaarrapport zet de belangrijkste lenzen van partners op een rijtje. Snapchatters gebruiken ze vooral om te winkelen, aldus Snap.
Snap AR 2021
© Afbeelding: Snap
Snap AR 2021
© Afbeelding: Snap

Snap - het bedrijf achter de populaire app Snapchat - heeft zijn eerste 'Lens on the Year'-rapport uitgebracht, waarin het inzoomt op de Augmented Reality (AR)-lenzen van partners. Snapchat-gebruikers kunnen lenzen - dus AR-toepassingen - gebruiken om via hun smartphonecamera virtuele objecten in de echte wereld te bekijken. Snap noemt dergelijke lenzen de toekomst van winkelen.

related partner content for mobile comes here

Kleding passen op maat

Snap licht in zijn jaarrapport vijftig lenzen in tien categorieën uit, waaronder muziek, popcultuur en winkelen, beauty en mode. Met name het winkelaspect is in trek bij merken, zo blijkt uit de vele lenzen van bekende en minder bekende merken. 

Wereldwijde favorieten zijn volgens Snap onder meer de B27-sneakers van Dior, de Powder Kiss Lip van MAC Cosmetics en Venus in bont door Barbara Barliani. 

Snap licht lenzen uit met verschillende functies. Zo kunnen Snapchat-gebruikers via de Prada-lens verschillende (dure) portemonnees kopen door met hun hand van links naar rechts te vegen voor het smartphonescherm. Ook afrekenen kan op deze manier. Webwinkel Farfetch op zijn beurt biedt een lens aan waarmee gebruikers via hun stem door jassen van Off-White kunnen bladeren. Door de favoriete kleur op te noemen, verschijnt de jas in die kleur op het telefoonscherm. Tot slot laat de lens van Zenni brillen en brillenaccessoires op een echt gezicht zien, alsof de gebruiker een fysieke bril past. 

Uiteraard kan de Snapchat-gebruiker vanuit de lens op een product klikken, waarna hij/zij bij de webwinkel van het betreffende merk uitkomt.

6 miljard afspeelbeurten per dag

De vele verschillende lenzen van Snap worden totaal gemiddeld meer dan zes miljard keer per dag afgespeeld, stelt het bedrijf. Onlangs werd bekendgemaakt dat er meer dan twee miljoen lenzen zijn, afkomstig van ruim tweehonderdduizend ontwikkelaars. 

De Snapchat-app heeft meer dan 280 miljoen dagelijkse gebruikers, zei Snap in april 2021. Het maandelijks aantal gebruikers bedroeg in mei ruim 500 miljoen, meldt CNBC op basis van Snap-uitingen. 

Goede doelen en overheden

Het grote aantal Snapchat-gebruikers zet niet alleen bedrijven ertoe om gebruik te maken van eigen lenzen. Ook goede doelen en overheidsinstanties gebruiken lenzen om Snapchat-gebruikers te bereiken. Zo informeert de Amerikaanse president Joe Biden mensen via Snapchat over de coronapandemie, vraagt de organisatie Song for Charlie aandacht voor de gevaren van (geknoei met) drugs en zet Snap zelf een lens in om meer Engelse orgaandonoren te werven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in